ACTUEEL

CVZ krijgt Kwaliteitsinstituut onder zijn hoede

Het Kwaliteitsinstituut voor de zorg moet als het aan het kabinet ligt in 2013 van start gaan. De organisatie wordt geen logge bureaucratische instelling, maar wordt geïntegreerd in het College voor Zorgverzekeringen (CVZ).

Advies

In een advies over het op te richten Kwaliteitsinstituut waarschuwde de Regieraad voor de zorg in april nog voor een te grote vervlechting tussen het Kwaliteitsinstituut en het CVZ. De keuze om toch geen eigenstandig instituut op te richten past volgens het kabinet echter in de plannen om de overheid compacter te maken. Het Kwaliteitsinstituut start in 2013 en wordt zo praktisch mogelijk opgezet. Het Kwaliteitsinstituut bundelt daarom de expertise van bestaande organisaties die zich bezighouden met de kwaliteit in de zorg.

Kwaliteitsimpuls

Met het Kwaliteitsinstituut wil het kabinet een forse impuls geven aan de kwaliteitsverbetering van de gezondheidszorg in Nederland. Primair moet het Kwaliteitsinstituut een bijdrage gaan leveren aan het ook in de toekomst betaalbaar en bereikbaar houden van de gezondheidszorg. Daarnaast heeft het instituut de taak om de kwaliteit van de zorg inzichtelijk te maken voor patiënten, professionals in de zorg, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en verzekeraars. Onduidelijk is nog wat de precieze bevoegdheden van het Kwaliteitsinstituut gaan worden.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

15 juni 2011

Nou felicitaties naar CVZ (en de onderzoekers die hun brood verdienen in de HTA) dan maar. Maar met pijn in mijn hart. In theorie zou het CVZ een grote rol moeten spelen bij het rationaliseren van het basispakket op basis van economische evaluaties van behandelingen.

Het punt is dat CVZ (en haar voorganger) die rol al 20 jaar hebben, en de effecten zijn tot op heden verwaarloosbaar. Of het moet zijn dat nieuwe effectieve behandelingen de Nederlandse patiënten later bereiken door alle kostbare langdurige procedures, en ja dat scheelt uiteindelijk geld. Maar dat is niet iets om trots op te zijn.

Maar goed, zoals vaker in dit land wordt falen niet afgestraft als je een mooi verhaal hebt. Het succes van het Engelse NICE is dat mooie verhaal. Er is echter geen enkele reden om te denken dat Nederland dat succes kan herhalen in een omgeving waarin zorgaanbieders (incl. artsen) en zorginkopers niet gewend zijn aan hierarchische aansturing.

Verder valt op dat pakketbeheersing primair is en transparantie secundair. Een zo nadrukkelijke reductie van het belang van kwaliteitsmeting is tegenvallend. De huidige kwaliteitsmeting schiet schromelijk tekort, maar vergeleken met enkele jaren geleden is enorme vooruitgang geboekt.

Het tempo van verbeteringen mag niet dalen want anders komt de gewenste concurrentie tussen aanbieders niet op gang. Die voortgang zal moeilijk zijn want er staan grote belangen op het spel en de spelers zijn snel professioneler geworden (met uitzondering van de cliëntorganisaties misschien). Voortgang vereist een bijzonder krachtig instituut, en niet een instituut dat onderdeel is van een falende club en binnen die falende club ook nog een secundaire positie krijgt.

Wat een tegenvaller.

Top