De hedendaagse patiënt struint het internet af op zoek naar medische informatie. De e-patiënt ontwikkelt zich in hoog tempo en dat beseffen farmaceuten, zorginstellingen en medische producenten gelukkig steeds meer.
Zowel vóór als na het bezoek aan de arts zoekt de patiënt online naar informatie. Online vindt deze e-patiënt namelijk snel en gemakkelijk veel informatie en mogelijke antwoorden op zijn vragen.
De zoektocht naar medische informatie
Bij de zoektocht naar medische informatie komt de e-patiënt via Google op websites van verschillende partijen terecht. Dit kan een onafhankelijk forum zijn, maar ook een ziektebeeldwebsite van een farmaceut, patiëntenvereniging of medisch producent of een commerciële medische informatiesite als Dokter.nl. Op een website kan een organisatie een aanmeldmogelijkheid voor een nieuwsbrief hebben om zo de bezoeker regelmatig middels e-mail van relevante content te kunnen voorzien. Ook kan de patiënt op social mediakanalen terechtkomen waar hij lid kan worden van een community rondom een zorggerelateerd onderwerp. De autoriteit die de content uitstraalt, bepaalt in hoeverre de informatie door de e-patiënt als betrouwbaar wordt gezien.
Efficiënte online zorg
Een efficiënte manier voor een zorginstelling om de e-patiënt van relevante content te voorzien, is het opzetten van een zorgportal waar informatie wordt gedeeld en interactie tussen gebruikers wordt gestimuleerd. Deze online omgeving is voor beide partijen interessant; de patiënt kan via zijn computer, mobiel of tablet medische informatie vergaren en de zorginstelling houdt er minder drukke spreekuren aan over. Ook zou de patiënt op een zorgportal medische informatie als zelfmetingen kunnen invoeren die direct kunnen worden opgenomen in zijn dossier.
E-health voor de patiënt
Er zijn verschillende manieren waarop de patiënt online zijn weg vindt. Zo is er Patient to Doctor (P2D), waar het gaat om online spreekuren waarin de patiënt de arts vragen kan stellen, online therapie en zelfmetingen. In de omgekeerde richting, Doctor to Patient (D2P), gaat het om de mogelijkheid tot inzage in het persoonlijk dossier van de patiënt en het bieden van zorg op afstand.
De derde en naar mijn mening de interessantste manier, is Patient tot Patient (P2P). Dit zijn de e-patiënten die het contact met elkaar opzoeken. Hier staan communities op social mediakanalen als Facebook en Twitter centraal. Door middel van user-generated content voorzien de patiënten elkaar van medische informatie en worden gesprekken en discussies gevoerd.
De betrouwbaarheid van user-generated content kan echter in twijfel worden getrokken, omdat niet elke gebruiker medisch expert is. Om de betrouwbaarheid van content te stimuleren, is het aan autoritaire organisaties in de medische, zorg en farmaceutische sector om online actief te worden en de e-patiënt te voorzien van juiste medische informatie.
Zelfmanagement
De e-patiënt wil zoveel mogelijk zelf doen. Hij gaat op eigen houtje op zoek naar bruikbare medische informatie en gebruikt het internet hierbij als bron. Online marketing kan farmaceuten, zorginstellingen en medische producenten helpen bij hun online activiteit en het bieden van relevante informatie. Denk hierbij aan het ontwikkelen van een website of een medische app en aan een doordachte online en social mediastrategie om een community rondom een medisch onderwerp op te bouwen. Ook is contentmarketing in de vorm van een blog een goede manier om de doelgroep te bereiken. Bij het gebruik van de juiste keywords in de tekst, zal de vindbaarheid van de website verhogen.
De activiteit van de e-patiënt is een positieve ontwikkeling. Hij moet geholpen worden bij zijn zoektocht naar medische content. De online informatie moet juist en betrouwbaar zijn en met behulp van online marketing op de goede manier worden voorgeschoteld.