De spreiding van de zorg en de steeds toenemende kosten vragen om een gezonde balans tussen het bieden van de beste zorg en het verlagen van kosten. Technologie kan voor deze uitdagingen een goede ondersteuning bieden en zorgen voor een hogere tevredenheid met het gebruikte systeem.
Maar wat is er nu precies nodig om patiënten te binden en hun ervaringen in het gezondheidsspectrum te verbeteren? Hoe is het mogelijk om te concurreren met kosten en kwaliteit? Het lijkt erop dat de werkplaats van de gezondheidsindustrie aan een transformatie toe is.
Digitale mindset
Er is sprake van een digitale revolutie in de gezondheidszorg en dit is te zien in terugkerende patronen in het patiënt- en medewerkersgedrag. Deze worden gedreven door de zich continu ontwikkelende technologische markt, digitale competitie via het net en vervagende grenzen tussen verschillende zorgaanbieders. Er is een digitale mindset nodig om je als organisatie te onderscheiden.
Deze ontwikkelingen brengen uitdagingen, maar ook kansen met zich mee die met behulp van technologie kunnen worden benut. Sta er eens bij stil welke impact digitale technologieën hebben op jouw organisatie. Ze bepalen hoe jij interacteert met patiënten en medewerkers en hoe die jou beleven.
Door het gebruik van mobiele oplossingen bepalen technologieën verder hoe de werkvloer eruit komt te zien en hoe u in de organisatie een multi channel-klantbeleving (door meerdere communicatiekanalen zoals telefonie, e-mail, chat en blog) creëert. En natuurlijk bepalen technologieën op welke manier u de tevredenheid van patiënten meet en de productiviteit van medewerkers. Dit alles wordt ondersteund door altijd en overal verbonden te zijn. Niet alleen met het systeem, maar ook met de mensen door middel van de cloud, mobiliteit, sociale media en big data.
Consumenttevredenheid
Door de patiënt digitaal toegang te bieden tot gezondheidszorg- en informatiediensten, betrekt u hen meer bij de organisatie. Dit betreft ook het digitaliseren van informatie en het verbeteren van de beschikbaarheid, toegankelijkheid en deelbaarheid. Op deze manier hebben consumenten alles zelf in de hand en hebben zij alle kennis direct tot hun beschikking voor een optimale samenwerking. Ongewenste vertragingen en barrières worden vermeden met een grotere consumenttevredenheid als gevolg.
Mobiele applicaties zijn ook een onmisbaar onderdeel geworden van zorginstellingen. Door de focus te leggen op de persoon die de mobiele applicatie of dienst gebruikt, worden positieve veranderingen waargenomen in het werkgedrag van werknemers en belevingen van de patiënt. Een full-service mobiele strategie resulteert in efficiëntere, meer aansprekende, gebruiksvriendelijker mobiele experiences voor zowel gezondheidsprofessionals als patiënten.
Betere resultaten
Deze digitalisering zorgt ook voor betere resultaten en lagere kosten door een meer gestroomlijnde en efficiënte organisatie. Hieruit blijkt dat een betere communicatie en samenwerking tussen patiënten en hun behandelaars voor alle partijen van belang is. Digitalisering is dus niet meer weg te denken van de werkvloer in de zorgsector. Patiënten en medewerkers zijn volop onderdeel van het digitale landschap. En inmiddels heeft u de tijd gehad om de mindset in beschouwing te nemen: is uw organisatie klaar voor de digitale evolutie?