Zes procent van de Nederlanders deugt niet en er is geen reden om aan te nemen dat dat in de zorg anders is. Nog meer dan zes procent lijkt me sterk, maar minder dan gemiddeld ligt ook niet voor de hand.
‘Criminelen infiltreren bij zorgverzekeraars’ en ‘Zorginstelling Aafje misleid door sticker.’ Ook bij het CIZ wringt de georganiseerde criminaliteit zich naar binnen. Dat zijn opeens wel veel berichten over slechte mensen voor wie de zorg een interessant terrein is.
Grotere schade
Iemand bij wie veel geld langs komt, kan grotere schade aanrichten dan iemand aan wie alleen kleine bedragen worden toevertrouwd. Dus moeten we de boel zo organiseren dat we de bedragen zo mogelijk klein houden. Organisaties die met hele grote bedragen werken, zijn extra kwetsbaar voor infiltrerende criminelen. Als een sticker plakken al genoeg is om 486.855 euro op je rekening te krijgen, kan het rap oplopen.
Opdrijvend effect
De trend van de afgelopen jaren is juist geweest om in te zetten op grootte. “Door de fusie worden we slagvaardiger” maar ook “Wat is jouw span of control?”. De transparantie in de salarisniveaus van de bestuurders bleek een opdrijvend effect te hebben. Het illustreert de mentaliteit die in het bestuurderscircuit binnengedrongen is. Toch weet iedeeen dat het bij schaalvergrotingen lastig is de toegevoegde waarde voor de klant zichtbaar te maken.
Streng
Terug naar waar we het allemaal voor doen: er is iemand die zorg en ondersteuning nodig heeft om zijn leven te leven. Is de behoefte een beetje serieus van omvang, dan betalen we dat desgevraagd uit collectieve middelen. Of de vraag daarvoor zwaar genoeg is, laten we streng en zo objectief mogelijk beoordelen door het CIZ.
Klein
Is de legitimiteit eenmaal vastgesteld, stop deze persoon dan niet in een groot cohort en laat de productieafspraken niet afregelen tussen organisaties die het enig vinden als er veel geld langs komt. Houd het klein. Iemand heeft een trekkingsrecht, zoekt een aanbieder, geeft akkoord op de factuur van de aanbieder en het zorgkantoor kan uitbetalen. Klant blij, aanbieder blij. Als hij uit het goede hout gesneden is tenminste en anders hoeven we hem ook helemaal niet. Veelverdieners en criminelen niet blij. Grootschalige fraude is veel kansarmer en eigen regie krijgt de ruimte.