De financieringsstructuur rondom wonen, welzijn, hulp en zorg voor senioren staat op z’n kop. De verantwoordelijkheden en uitvoering verschuiven.
Zorgverzekeraars, gemeenten en leveranciers zitten midden in een draaikolk van veranderingen en zoeken nieuwe samenwerkingsvormen. Voor zwartkijkers reden om alleen maar te denken in doemscenario’s: woonzorglocaties worden gesloten, thuishulpen ontslagen, welzijnsactiviteiten ontmanteld. Alsof er geen goed nieuws is.
Behouden wat goed is
Ondanks de ‘afbraak’ van faciliteiten blijft de vraag van senioren overeind. Sterker nog, hun vraag groeit alleen maar. Dat is zeker. Ouderen – en daar komen er steeds meer van – blijven op zoek naar gezelligheid, gemak, veiligheid en zorg als het nodig is. En, het is een marktgroep met potentie. Wie als zorgverlener, verzekeraar, aanbieder van servicediensten de senioren kent en snapt, heeft een gouden toekomst.
Alleen daarom al is het van groot belang dat wat we hebben te behouden. Om de diensten, activiteiten, services en zorg te blijven bieden. Daar is en blijft vraag naar. De crux zit hem in het efficiënt en creatief organiseren.
Neem het voorbeeld van het uit Scandinavië overgewaaide ‘kulturhus’ waar verschillende functies in eenzelfde ‘hus’ worden aangeboden. ‘s Ochtends een gemeentehuis, ’s middags de muziekschool. Op maandag een financieel adviseur van de bank, op dinsdag taalles. De mix versterkt elkaar en is afgestemd op de behoeften en wensen van het dorp of de wijk. Zou dit niet iets kunnen zijn voor onze woonzorglocaties? Een ‘Seniorhus’? Als onderdeel van een centraal punt in de wijk of het dorp. Niet stoffig, maar fris en hip. Ook naar Scandinavische maatstaven.
Vindbaar worden
En dan nog vindbaar worden. Wat zijn de mogelijkheden in het ‘Seniorhus’? Welke agenda wordt gehanteerd? En kunnen de diensten ook aan huis worden geleverd?
Het Eindhovens Dagblad kopte begin september “Ouderen moeten gymles blijven vinden”. Het bericht deed verslag van de opdracht die de Eindhovense PvdA gaf aan de gemeente en de zelfstandig werkende gymleraren om een plan te maken hoe Eindhovense senioren de gymles kunnen vinden. Voorheen nam een Brabantse welzijnsorganisatie deze communicatierol op zich. Vanwege bezuinigingen heeft zij dit bijltje erbij neergelegd. Op zich een klein bericht. Maar, de boodschap is helder: de vraag is er, de diensten ook. Hoe weten zij elkaar te vinden.
Eén plek
Laten we dit bericht eens groter maken. Hoe mooi zou het zijn dat er één plek is waar senioren terecht kunnen met hun vraag. Eén plek waar je kan ontdekken wat er mogelijk is in de buurt of aan huis. Hoe mooi zou het zijn wanneer het huidige aanbod voor senioren transparant wordt. Zo geef je senioren de instrumenten in handen om thuis te blijven wonen met de zekerheid dat er ’een hus’ is waar je naar toe kan gaan. En een gevoel van veiligheid dat er in geval van nood dat wat je nodig hebt snel bij de hand is. Van gemak tot gezelligheid, van vervoer tot zorg.
Richten op haalbaarheid
Natuurlijk bereiken we ons doel niet direct. Maar door ons te richten op wat wel haalbaar is bereiken we meer met minder energie. Dus niet treuren maar vooruit. Laat je zien, bundel de krachten en wordt vindbaar. Senioren hebben de toekomst!
Annemiek Schut
Directeur Woonz.nl
—
Daan Dohmen en Lucien Engelen geven op de Masterclass e-health van Skipr de laatste stand van zaken op het gebied van innovatie in de Nederlandse zorg. Van Google Glass tot zelfregie per iPad. Deze Masterclass vindt plaats op donderdag 19 november (op het kantoor van Focus Cura in Driebergen) en woensdag 27 november (bij Radboud Reshape Innovation Center in Nijmegen). Inschrijven kan hier.