Steeds meer zorg- en welzijnsinstellingen komen in financiële problemen, terwijl cliënten betere service en kwaliteit verwachten. De huidige business modellen zijn niet toekomstbestendig. De oplossing ligt, net als in andere branches, bij digitale transformatie.
In die branches heeft de digitale transformatie de afgelopen jaren bewezen dat nieuwe business modellen die gebruik maken van het internet als infrastructuur de kwaliteit van de dienstverlening kunnen verhogen en tot kostenbesparing kunnen leiden. De reis- en bankwereld, de muziekindustrie en de retail hebben laten zien dat bedrijven die hun dienstverlening herontwerpen en daarbij gebruik maken van het internet klanten beter en goedkoper kunnen bedienen.
Herontwerp
Zo ontstaan nieuwe diensten als internetbankieren, Booking.com, Uber en Airbnb. Deze diensten leveren snel en consumenten nemen het werk over van medewerkers en gebruikers. De uitdaging voor zorg en welzijn is ook tot een dergelijk herontwerp te komen.
Digitale transformatie
De afgelopen jaren hebben steeds meer zorg- en welzijninstellingen ervaring opgedaan met e-health. Zo zijn er bijvoorbeeld cliëntenportals en online behandelplatforms ontwikkeld; de ene met meer succes dan de andere.
Vaak zijn het digitale kopieën van het bestaande aanbod, waardoor de meerwaarde ‘iets’ is. Iets beter, iets goedkoper. Het is nu tijd voor fase twee; digitale transformatie. Het gaat daarbij om nieuwe concepten die een oplossingen bieden voor de vraagstukken van de toekomst in plaats van de problemen van vandaag.
Dat kan niet in bestaande structuren, maar alleen in co-creatie met wetenschappers, financiers, eindgebruikers en experts van buiten, zoals designers en veranderkundigen. Doen we dat niet, dan zullen branchevreemde organisaties het doen, laten de eerder genoemde voorbeelden zien.
Norm
E-health wordt zo de infrastructuur om zorg en welzijn te hervormen en ambitieuze organisatiedoelstellingen te realiseren. Over vijf jaar zal hopelijk niemand meer spreken over online hulp en e-health, omdat dat de norm is geworden.
Professional
Naast het ontwikkelen van nieuwe interventies en het herinrichten van organisaties zal er de komende jaren ook veel aandacht moeten zijn voor de rol van de professional. Die zal grote veranderingen op zich af krijgen, doordat cliënten veel meer regie gaan nemen en krijgen, ondersteund door digitale toepassingen. De spreekkamer zal een bijrol gaan spelen in het herstel van de cliënt.
Michael Milo
Partner & Verbinder E-hulp, speker op het Congres Online Hulp
——————————————————————–
Skipr en Emerce organiseren op 4 november de e-Health Convention in Pakhuis Willem de Zwijger in Amsterdam. Sprekers zijn onder andere Daan Dohmen, Lies van Gennip, Dennis van Veghel en Maarten den Braber, maar ook internationale e-health experts als John Newton en Jack Kreindler geven acte de présence. Klik hier voor meer informatie en meld u nu aan.