Vandaag alweer de laatste dag van deze inspirerende week. De energie hier is ongelofelijk; het lijkt wel alsof er extra zuurstof in de lucht zit en met al jullie reacties op twitter en linkedin op de blogs wordt dit alleen maar versterkt. Het is dan ook jammer dat dit alweer de laatste dag is.
De motor van ons lichaam
Met een mooie ouderwetse tram bezochten we als eerste AliveCor. Dit bedrijf maakt een soort ‘hoesje’ met elektroden waarmee met behulp van een iPhone binnen dertig seconden een realtime ECG kan worden gemaakt. Deze wordt opgeslagen op de iPhone waar de patiënt zelf informatie aan kan toevoegen; waar hij op dat moment was, wat hij deed, et cetera. Wanneer de patiënt zich bijvoorbeeld zorgen maakt om zijn gezondheid, kan hij snel een ECG maken en die naar een arts of medisch callcenter doorsturen.
Hartritmediagnostiek
Dit bezoek maakte veel energie los binnen de groep. Juist omdat het iets heel concreets is dat vandaag de dag al direct, ook in Nederland, toegepast kan worden. Zelf doen wij sinds twee weken de eerste testen met AliveCor devices samen met Mooizo waarbij wordt gekeken of AliveCor in combinatie met onze Cardio-App kan worden ingezet om patiënten op afstand te ondersteunen. Dit is een heel concrete toepassing van AliveCor waarbij het erom gaat dat patiënten bijvoorbeeld na ziekenhuisbezoek of in periode van onzekerheid de AliveCor bij zich dragen en in geval van nood direct de Zorgcentrale kunnen waarschuwen. Een ander voorbeeld dat heel erg aansluit bij de trend van vandaag, is dat een huisarts of wijkverpleegkundige bij thuisbezoeken een tool als AliveCor mee kan nemen om zo zijn of haar diagnose te kunnen verbeteren omdat simpel en goedkoop een ECG kan worden gemaakt. Gewoon door de iPhone tegen de knie of borst van de patient te houden.
Commercieel?
AliveCor is een voorbeeld waar de medische wereld de consumentenwereld raakt. Immers, een groeiende groep patiënten voelt zich onzeker. Bijvoorbeeld mensen na een hartinfarct of hartoperatie. Zij kunnen met een AliveCor zelf thuis metingen doen, direct doorsturen naar een medisch callcenter, en feedback ontvangen. Dit soort dienstverlening zal naar mijn verwachting steeds meer de grenzen tussen geïndiceerde/verzekerde gezondheidszorg en consumentendiensten doen vervagen. Het laat mensen meer zelfredzaam zijn, maar heeft tegelijkertijd het risico in zich heeft van toenemend zorgconsumentisme. Iets wat ook ethische vragen met zich mee brengt. Voor de professional, zoals de huisarts, nurse practicioner of cardioloog, is hier een belangrijke rol weggelegd; namelijk samen met de patiënt inschatten of en hoe AliveCor in de professionele behandelrelatie iets toevoegt (of niet).
Nederland als pilotland
Zoals ik gisteren al schreef werd opnieuw bevestigd dat Nederland een interessante pilot-omgeving is voor de Amerikanen. Zowel ikzelf als diverse andere aanwezigen hebben dan ook ter plekke afspraken gemaakt om met AliveCor in Nederland te gaan starten. Ik hoop dat we met de Columbusreisgroep onze ervaringen blijven delen. Zowel qua gebruik, als qua ontwikkelde services.
Wat doen we met al die data?
Deze week hebben we veel voorbeelden gezien van apparaten, internetapplicaties en andere zaken die enorm veel data genereren. Maar wat doen we met al die data? In feite laat het bedrijf Ginger.io ons zien hoe deze data gebruikt kunnen worden om de zorg te verbeteren. Het uitgangspunt hiervan is dat de opmars van de smartphone gigantisch is. Onderzoek heeft aangetoond dat maar liefst 91 procent van de gebruikers zijn of haar smartphone 24 uur per dag op maximaal drie feet afstand houdt. Dit is het ideale apparaat om continu data te verzamelen en te analyseren. Zonder dat de gebruiker iets merkt, worden continu data verzamelt. The Economist maakte er een prachtige video over:
Van App naar Apotheek
Ginger.io ontwikkelde een App voor de smartphone die alle data dagelijks verzamelt, een analysemethodiek die gedragspatronen creëert (en afwijkingen daarvan kan constateren) en een dashboard voor de zorgverlener waar al deze data worden gepresenteerd. Dit zelflerende systeem werkt door simpelweg de App op je telefoon te installeren om zo je gedragspatronen in kaart te brengen, eventueel aangevuld met externe sensoren zoals fitbit, die bijhouden welke voeding je tot je neemt. Alle data wordt automatisch geanalyseerd en vergeleken met vergelijkbare data van andere patiënten die de App gebruiken. Op deze manier kunnen zowel afwijkingen in jouw eigen gedragspatroon worden opgemerkt. En leiden tot een alarm bij de zorgverlener wanneer je ‘at risk’ bent. Niet alleen eigen data wordt geanalyseerd. Doordat het systeem één reusachtige database en deels zelflerend algoritme is, kunnen ook risico’s worden gedetecteerd van de patiënt in relatie tot andere patiënten of tot het gemiddelde gedrag van bepaalde groepen (gezonde groepen, risicogroepen, etc.).
Business model gericht op de zorg
Ginger.io was een van de weinige bedrijven die we bezochten die een heel duidelijke visie had op het businessmodel. In plaats van focus op funding (en alles open te gooien om zoveel mogelijk beweging te creëren), heeft Ginger.io besloten om juist de zorgverlener en onderzoek centraal te stellen in hun model. Deze koopt de technologie en biedt het de patiënten deze aan. Zij krijgen dit eventueel vergoed door de verzekeraar. Patiënten kunnen alleen met een ‘recept’ of als onderdeel van een onderzoek gebruik maken van Ginger.io.
De zorgverlener krijgt alle data in het zorgdashboard gepresenteerd. De onderzoeker kan ook geanonimiseerd onderzoek doen. Een reden waarom verzekeraars dit vergoeden, is enerzijds dat risico’s op exacerbaties sneller in kaart kunnen worden gebracht en hierdoor preventief ingegrepen kan worden, wat opnames voorkomt. Ook kan gerichtere zorg worden geboden. Zoals wanneer het te laat is voor SEH-bezoek en de nurse practicioner nog wel tijdig langs kan komen.
Elektronisch patiënten dossier
In de doorontwikkeling van Ginger.io kun je denken aan het verbeteren van de data tot aan het koppelen van Ginger.io aan Elektronische Patiënten Dossiers. Daarnaast worden de algoritmen steeds beter waardoor ook in toenemende mate voorspellingen kunnen worden gedaan op basis van iemands gedrag. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van voorspellingen of iemand in een depressie raakt of dat er exacerbaties optreden bij een chronische patiënt. Ook kan in App feedback worden gegeven waarbij de smartphone via pushberichten gerichte informatie biedt aan de gebruiker, opdrachten geeft en zich in feite kan doorontwikkelt tot een virtuele coach of zelfs virtual guiding angel. Denk aan bewaking, coaching, ondersteuning. Persoonlijk vind ik het interessant dat zij de mogelijkheid onderzoeken om niet alleen de coaching richting de patiënt te doen (al dan niet rechtstreeks aan de patiënt of via presentatie van de risico’s op het dashboard van de dokter), maar juist ook het sociale netwerk van de patiënt te activeren zoals mantelzorgers. Dit zou geweldig aansluiten bij de trend die wij in Nederland zien: waar we in sectoren zoals de VG of GGZ moeten kijken hoe we de patiënt en diens netwerk ondersteunen.
‘Koude’ ICT voor warme zorg
Resumerend is er nog één speciale ‘noot’ die ik wil maken en die me bijblijft bij deze reis. Een ‘noot’ die centraal staat in mijn visie op wat technologie voor de zorg, voor chronisch zieken of voor ouderen kan betekenen. Het is niet zozeer de technologie die centraal staat in de kansen die al deze technologieën ons gaan bieden. De belangrijkste les is dat al deze relatief ‘koude’ ICT kan zorgen voor warme zorg. Het gaat mensen helpen zelf regie te pakken over hun eigen zorg en gezondheid en een hele andere relatie met zijn of haar zorgverlener te ontwikkelen. In feite zoals Lucien Engelen (@lucienengelen) van Radboud Reshape (@Reshape) dit het noemt: de patiënt als partner. En het gaat zelfs nog verder. Als we echt goed gebruik weten te maken van deze technologieën op een verantwoorde wijze, dan kan de koude techniek ervoor zorgen dat er maatwerk komt in de zorg in plaats van een lopende band zoals we die nu vaak kennen. En dat er meer menselijke tijd overblijft van verpleegkundigen of doktoren om ouderen of (chronisch) zieken de persoonlijke en warme aandacht te geven die zij verdienen.
Bedankt
Tenslotte wil ik een klein dankwoord richten aan de organisatoren: Jeroen Cornelissen (@JeroenCo) en Tom Segers (@RedMedicine66) en natuurlijk ook aan Maarten den Braber (@MDBraber) voor het mooie en inspirerende programma. Het was goed georganiseerd, een leuk reisgezelschap en ik heb genoten deze blik in de toekomst te kunnen zien. Hopelijk dat de Columbusreiseen vervolg krijgt…
…en wie van de lezers die het iets dichterbij zoekt, kom gerust een keertje langs op ons kantoor in Driebergen (@focuscura) waar wij proberen een beetje van dezelfde energieke sfeer te creëren om zo onze bijdrage te kunnen leveren aan de toekomst van onze zorg en zelfstandigheid van onze ouderen. Immers, samen bepalen wij de toekomst van onze eigen zorg!
Daan Dohmen, algemeen directeur van Focus Cura Zorginnovatie
Dr. ir. Daan Dohmen spreekt op 21 juni 2013 tijdens het Skipr congres eHealth, Innovatie en Bedrijfsvoering over de nieuwste innovaties in eHealth. Zie hier het programma en inschrijving.