De VVD wil dat mensen kunnen kiezen uit verschillende zorgaanbieders. Maar die keuzevrijheid heeft alleen betekenis als er inzicht is in de kwaliteit van zorg. De afgelopen tijd kwam ik twee goede voorbeelden tegen van transparantie.
Vorig jaar werd ik gebeld door de maatschap van cardiologen van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Zij belden met de mededeling dat ze mijn ingezonden artikel in het Financiële Dagblad hadden gelezen. Daarin pleitte ik ervoor artsen niet meer te betalen per verrichting maar te belonen voor de behaalde gezondheidswinst voor de patiënt. De cardiologen wilden mij laten zien hoe ze samen met cardiologen uit het Sint Antonius ziekenhuis uit Nieuwegein bezig waren zogeheten uitkomstindicatoren voor hun behandelingen te ontwikkelen. Ze presenteerden hun project aan mij in de Tweede Kamer. Men was druk bezig indicatoren te ontwikkelen die inzicht zouden geven in de gezondheidswinst op langere termijn en de kwaliteit van leven na een ingreep. Op mijn vraag wat ik als Kamerlid voor hen kon doen, was hun antwoord: “Niets. Wij willen alleen dat u dit weet, want we zijn er trots op.”
Kwetsbaar
In de verkiezingscampagne was ik op bezoek in het Catharina Ziekenhuis om te vragen naar de voortgang van het project. De cardiologen meldden trots dat hun project Meetbaar Beter 12 oktober zou worden gepresenteerd. Tegelijkertijd vonden ze het spannend. Door inzicht te geven in de kwaliteit stellen ze zich kwetsbaar op. Wat als andere ziekenhuizen beter zouden zijn?
Openbaar
Afgelopen week sprak ik na een symposium van het Hagaziekenhuis in Den Haag met dr. Henning T. Baberg van de Helios Klinikum Berlin-Buch. Helios is een keten van circa 75 privé-ziekenhuizen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. We kwamen op het onderwerp medische missers. Op mijn vraag hoe ze daar in de Helios-ziekenhuizen mee omgaan, zei hij: “Wij maken die fouten openbaar.” Hij vertelde dat ze in hun maandblad de rubriek “Fehler des Monats” hebben, waarin geanonimiseerd een medische misser wordt beschreven. Op mijn vraag of dat patiënten niet afschrikt om zich te laten behandelen in de Helios-klinieken was zijn antwoord: “Nee, integendeel. Patiënten zien dat wij fouten erkennen en er van willen leren. Onze omzet stijgt van jaar op jaar.” Heerlijk om artsen te zien die willen laten zien wat ze kunnen, die zich kwetsbaar durven op te stellen omdat ze de drive hebben de best mogelijke zorg te verlenen voor hun patiënten.