Nederland is koploper met smartphone gebruik en we zijn gidsland op het gebied van e-health. Toch komen mobiele internettoepassingen binnen zorg & welzijn ten onrechte nog nauwelijks van de grond in Nederland.
Apps
Instellingen die zich wel oriënteren op de mogelijkheden van smartphones twijfelen vaak tussen een website die geoptimaliseerd is voor mobiel internet en een app. Gezien de vele apps die gelanceerd worden lijkt de keuze meestal op dat laatste te vallen. Veel apps lijken echter een doel op zich te zijn in plaats van een middel. Ze zijn vaak meer een kopie van een website dan dat ze gebruikmaken van de meerwaarde die een smartphone biedt, waardoor deze apps snel in de vergetelheid raken bij de gebruiker.
Unieke eigenschappen
Hoe moet het dan wel? Mensen hebben een mobiel bijna altijd bij zich en omdat je er zoveel mee kan lijkt het soms wel een toverstaf. Als een van die twee unieke eigenschappen aan de basis staat van je mobile health (m-health) toepassing kan de app meerwaarde bieden. Mobiele toepassingen die volledig geïntegreerd zijn in het zorgproces en die de mogelijkheden van de smartphone goed benutten, kunnen de zorg echt goedkoper en beter maken.
Voorbeeld-apps
Een mooi voorbeeld van een app die meerwaarde heeft omdat mensen hun mobiel altijd bij zich hebben is de Reanimatie-app van de Hartstichting. Deze toepassing biedt ondersteuning bij het reanimeren door het reanimatietraject stap voor stap in de vorm van een video-instructie uit te leggen. De bedoeling is dat je de app aanzet als je begint met reanimeren. Een ander goed voorbeeld is de Bantapp, Dit programma biedt jonge diabetespatiënten de mogelijkheid om de waarden van hun glucosemetingen automatisch in te lezen in hun Iphone, deze te delen met arts, ouders en peers en de waarden te koppelen aan een eetdagboek. Hoe trouwer de jongeren de metingen uitvoeren, hoe meer gratis credits ze krijgen in de itunes-store. Bantapp is tevens een mooie illustratie hoe je met behulp van gamification mensen kan motiveren tot gedragsverandering.
Hulp bij depressie
Een laatste voorbeeld komt uit de GGZ. De smartphone is een ideaal middel voor een zogenaamde ecological momentary intervention (EMI). Patiënten met bijvoorbeeld een depressie ontvangen op gezette tijden een notificatie met vragen over hun stemming. Afhankelijk van de antwoorden die ze invoeren krijgen ze advies en opdrachten op maat aangereikt. Het Europese project ICT4Depression, waar de VU in participeert, is een voorbeeld van een EMI.
M-health
Moet iedere Zorg & Welzijn instelling nu opeens aan de mhealth? Natuurlijk niet. Maar als uw instelling met hetzelfde geld meer kwaliteit moet leveren en processen wil optimaliseren, is het een gemiste kans als u mhealth niet als mogelijke oplossing meeneemt.
Op 1 november 2012 spreekt Frank op het Congres Online Hulp 2012 over ‘Mobile health: klein scherm, groot effect?’.