De enorme wildgroei aan apps zorgt ervoor dat Nederlanders en behandelaars door de bomen het bos niet meer zien. Miljoenen euro’s aan ontwikkelingskosten verdwijnen in het niet tussen de duizenden gezondheidsapps- en portalen.
Er zijn meer dan 18.000 apps en 1.500 portalen in Nederland die vallen onder de noemer ‘gezondheid’. Er is ook markt voor. De aangekondigde participatiemaatschappij maakt dat de Nederlandse burger steeds meer behoefte heeft aan apps gericht op zorg en welzijn. De vraag is echter, hoe weten de Nederlanders tussen deze grote hoeveelheid apps en portalen de juiste te vinden. De apps die kwalitatief goed zijn en bovendien aansluiten bij de kenmerken en beperkingen van een persoon.
Kwaliteitsmeter
De CE-markering, die verplicht is voor bepaalde medische apps, is een belangrijke kwaliteitsmeter. Ook de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie draagt met de digitalezorggids.nl bij aan de kwaliteit van apps. De vraag is echter of dit genoeg is. De toepasbaarheid van apps voor een bepaald persoon wordt namelijk nog te weinig belicht. Zoekt iemand bijvoorbeeld naar een app waarmee hij zijn gemoedstoestand kan meten of vastleggen, dan zijn er tientallen apps vindbaar. Al deze apps zijn met de beste bedoelingen gemaakt voor een specifieke doelgroep, maar welke is vaak niet duidelijk. Een Nederlander gaat niet tientallen apps langs om de beste eruit te pakken. Hij probeert er twee en voldoen deze niet, dan stopt de gemiddelde persoon met zoeken.
In massaliteit ten onder
Ook artsen beschikken niet over de juiste informatie over een app zo dat zij hierover kunnen en durven adviseren. De enorme massaliteit en het gebrek aan een kwaliteitsoordeel van de apps en portals zorgt ervoor dat de meeste apps niet worden gebruikt, terwijl hier wel veel geld ingestoken wordt. Hier is gelukkig een eerste aanzet voor gegeven. Artsenfederaties KNMG en VvAA hebben een doorzoekbare database gelanceerd met daarin een groot aantal apps. Op deze manier kunnen artsen apps beter vinden en voorschrijven.
Online app’otheek
Om het gebruik van apps te stimuleren en daarmee een bijdrage te leveren aan de participatiemaatschappij moeten apps die kwalitatief goed zijn, beter vindbaar worden gemaakt. Eigenlijk moet er een online app’otheek komen. Voordat er een medicijn op de markt komt wordt deze uitgebreid getest door diverse organisaties. Dat moet ook gebeuren met apps die een grote invloed hebben op het leven van mensen. Patiëntenverenigingen, artsen en zorgverzekeraars moeten goede apps voorzien van een kwaliteitskeurmerk en de toepasbaarheid van de app voor doelgroepen vastleggen. Hierdoor kunnen artsen aan Nederlanders de juiste app voorschrijven welke bijdraagt aan hun zorg of de kwaliteit van leven.
Dirk Jan van der Pol
Product manager Quli en Thought Leader Zorg Ordina