Het klinkt als een open deur, maar het is wel een feit: een ziekenhuis kan alleen goede zorg leveren als de patiënt op zijn afspraak verschijnt. Doet de patiënt dit niet, dan spreken we van een no-show, een onderwerp dat de laatste tijd weer behoorlijk in het nieuws is.
Tweede Kamerlid Pia Dijkstra (D66) diende een motie in om ziekenhuizen die niets doen om no-show tegen te gaan een boete op te leggen. De minister van VWS besloot niet op het motievoorstel in te gaan. Wat de NVZ betreft helemaal terecht, want de ziekenhuizen nemen hun verantwoordelijkheid in het terugdringen van no-show . De NVZ heeft het laatste half jaar tweemaal enquêtes gehouden over het tegengaan van no-show, en daaruit blijkt dat zij wel degelijk maatregelen treffen. De manier waarop ze dit doen, verschilt per ziekenhuis: waar het ene ziekenhuis een boete oplegt aan de patiënt die niet op een afspraak verschijnt, stuurt het andere vooraf een SMS aan de patiënt om hem aan die afspraak te herinneren. Het onderwerp staat in de ziekenhuizen dus duidelijk op de agenda.
Onderhandelingen
Het is opmerkelijk dat de politiek moeite heeft om het aanpakken van no-show aan ziekenhuizen en zorgverzekeraars over te laten. In ons stelsel onderhandelen verzekeraars en ziekenhuizen over de kwaliteit en de prijs van alle mogelijke vormen van ziekenhuiszorg. Met het pakket van stelselwijzigingen in 2012 is het belang daarvan voor beide partijen alleen maar toegenomen. Het nieuwe onderhandelen gaat partijen steeds beter af. Er is dan ook geen reden om aan te nemen dat de no-show binnen het stelsel niet kan worden aangepakt.
Actieve aanpak no-show
Ongeacht de invulling die de individuele ziekenhuizen geven aan maatregelen om no-show tegen te gaan, is de NVZ een groot voorstander van het feit dat zij hierop actief beleid voeren. Om dit te onderstrepen, hebben we voor onze leden tijdens twee bijeenkomsten uitgebreid aandacht besteed aan het onderwerp. Terugdringing van no-show is immers belangrijk in een tijd dat het noodzakelijk is om zorggelden zo doelmatig mogelijk te gebruiken. Met de ondertekening van het convenant met het ministerie van VWS en de zorgverzekeraars hebben de ziekenhuizen laten zien hun rol hierin serieus te nemen.
Gedeelde verantwoordelijkheid
No-show is niet alleen een onderwerp dat de ziekenhuizen aangaat. Patiënten hebben ook een verantwoordelijkheid op dit gebied. Kortom, de aanpak van no-show is een zaak voor iedereen in het zorgveld. NVZ neemt hierin het voortouw door aan iedereen de oproep te doen: show your no-show, op de website en laat zien wat je er aan doet.
Margot van der Starre
Directeur Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ)