BLOG

De zorgconsumptie gaat radicaal veranderen

De zorgconsumptie gaat radicaal veranderen

Een onderkaak van titanium, geprint met 3D-printer, slimme pillen die met een chip de therapietrouw bijhouden, Apps waardoor mensen langer thuis kunnen wonen: ze passeerden afgelopen vrijdag de revue bij het Skipr-congres e-health, innovatie en bedrijfsvoering.

In de landen rondom de Middelandse Zee hebben we kunnen zien hoe overheden zijn ingehaald door burgers. Zo zullen consumenten ook de dokter inhalen. Door e-health zullen mensen zelf steeds actiever worden. De zorgconsumptie zal totaal van karakter veranderen. In het MC Zuiderzee in Lelystad worden nu nog jaarlijks 230 mensen opgenomen voor COPD en CARA, dat zijn gevallen van escalatie. Ik wil dat we in 2015 de longafdeling kunnen sluiten omdat de patiënten door zelfmonitoring een ziekenhuisopname hebben kunnen voorkomen.

Bureaucratieën, kaders en systemen

Er is een enorme kloof tussen de 100 beslissers in de zorg (55-plussers) en de dynamische wereld van de e-health. E-health staat nog onvoldoende op de agenda bij de beslissers. Ontwikkelaars hebben zorgen over de beperkende kaders van VWS en de inspectie.

Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Toen ik in 2008 met het ziekenhuis in Lelystad begon, kreeg ik 1 brief van de inspectie in 6 weken. Nu krijg ik 8 brieven per dag. Banken mogen geen risico’s nemen en zorgverzekeraars mogen niet bankieren. Als zorgverlener zit je dan drie keer met de vinger tussen de deur. Toch: ik  zie het als maatschappelijke trend die ik niet kan keren. Vorige maand heb ik daarom besloten het ‘bevechten van bureaucratieën’ tot core asset van de onderneming te maken. Ik heb daar nu 10 fte voor ingezet. Maar ik maak me er wel ernstige zorgen over, omdat het afleidt van de patiëntenzorg.

Alle innovaties die vrijdag de revue passeerden werden buiten de sector of de gevestigde instituties ontwikkeld. Mijn hart onder de riem voor ontwikkelaars van e-health is: start vanuit vertrouwen en innovatie. Ga het gewoon doen. Zoek een zorgverlener die een klantenplatform heeft met wie je een pilot kunt beginnen, die zijn er. Vervolgens start je met een laag tarief en groei je door.

De patiënt als klant

Ons huidige zorstelsel stamt uit 1895. Het is gebaseerd op gebouwen, financiële schotten en staat garant staat voor een trage aanpassing. De wijzigingen van e-health zullen draconisch zijn: ik verwacht implosies van grote, onbeheersbare instituten en explosies van kleinschalige eilandjes, niches en pareltjes.

De patiënt als klant. De eerstvolgende stap wordt in 2014 gezet als de patiënt inzage in zijn rekening krijgt. Dat gaat leiden tot een flinke afname van de zorgconsumptie. Om maar eens boude uitspraak te doen: ik voorzie een daling van tenminste 10 procent.

Loek Winter
voorzitter raad van bestuur MC Groep, tevens hoogleraar aan Nyenrode Busines University

16 Reacties

om een reactie achter te laten

WilhelmienLooymans

22 juni 2013

Loek Winter, voor mij de nieuwe minister van VWS! Beter nog de minister van Volksgezondheid; welzijn en sport/ beweging zitten al bij de gemeente! Concentratie de komende jaren op het onderwerp zorginnovatie en niet vasthouden van gevestigde financiele belangen!

Anoniem

23 juni 2013

Blijkbaar is er een nieuwe Messias op onze aardkloot geland: Loekie Winter.
Stuitend om te zien hoe kritiekloos sommigen Hem omarmen.
Blijkbaar is het dringen geblazen in het baantjesjager-circuit van consultants, ICT-ers en adviseurs.
(Wat e-health overigens te maken heeft met inzage in rekeningen krijgen, ontgaat mij even. )
Het lijkt mij een onwaarschijnlijke inschattingsfout van Winter om te stellen dat zelfmonitoring het aantal exacerbaties ( volgens mij gebruikte Hij de term escalaties) zal doen verminderen. Geruchten gaan dat Wanda de Kanter en Pauline Dekker voorwerk hebben gedaan aangaande dit onderwerp.
Tot slot maakt Winter de 55-plussers belachelijk; zij zouden niet open staan voor e-health.
Gelukkig maar dat Winter zelf nog maar bijna 54 is.

tjark reininga

24 juni 2013

het is goed dat patiënten en hun omgeving inzicht krijgen in de kosten van behandelingen en medicatie. kostenbewustzijn en vooral controle of de rekening in overeenstemming is met de geleverde zorg zullen bijdragen aan enige reductie in onnodige uitgaven. maar we zijn juist verzekerd omdat de kosten van (noodzakelijke) zorg al snel de mogelijkheden van ons maandelijkse budget te boven gaan en we op het moment dat we zorg nodig hebben vaak niet in staat zijn die op 'de markt' in te kopen, maar het eerste aanbod moeten aannemen. ik deel Winters optimisme over de kostenreductie dan ook niet.

ik geloof ook minder dan hij in de heilzame werking van eHealth voor onze zorgbudgetten. dat heeft te maken met het element dat in zijn blog (vrijwel) ontbreekt: de patiënt. die heeft namelijk niet alleen behoefte aan technische voorzieningen (waaronder ik ook medicatie even reken), maar ook aan medeleven. en vaak vooral aan medeleven, van de mensen in zijn omgeving en van de professionals die de nodige zorg leveren. als klant is die patiënt vooral afhankelijk: van de professionals die hem zowel zorg als informatie leveren en van de mensen in zijn omgeving die meeleven en mantelzorgen; hij is niet in de positie welke markt dan ook op te gaan.

ik volg Winter weer wel in zijn beoordeling van de bestuurders van ons stelsel: die zijn onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de moderne technologie. maar anders dan hij geloof ik dat dit vooral leidt tot overschatting van de mogelijkheden, in technische en financiële zin. de mens achter de patiënt valt daardoor in hun beleid steeds vaker uit het beeld. en dan vinden ze het gek, dat de effecten niet zijn, zoals die beoogd werden.

Anoniem

24 juni 2013

Skipr heeft deze reactie verwijderd.
Skipr stelt als voorwaarde aan reacties op deze website: u reageert op de inhoud van het betreffende bericht of blog.
Niet op andere onderwerpen of publicaties van derden. Aanvallen op personen, diskwalificaties en kwetsende reacties verwijderen we zonder overleg.
Hinderlijk achtervolgen van personen staan wij niet toe. Voor wie volhardt in het plaatsen van beschuldigingen, sluit Skipr de toegang tot de reactiemogelijkheid af.


Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 24-06-2013 11:46.

Van Kempen

24 juni 2013

Ik vind het merkwaardig dat anonieme opmerkingen van deze kwaliteit op skipr terecht komen. Ze voegen inhoudelijk niets toe. Als ze niet anomiem zouden zijn, zouden we ze nog in een context kunnen plaatsen.

Anoniem

24 juni 2013

Skipr heeft deze reactie verwijderd.
Skipr stelt als voorwaarde aan reacties op deze website: u reageert op de inhoud van het betreffende bericht of blog.
Niet op andere onderwerpen of publicaties van derden. Aanvallen op personen, diskwalificaties en kwetsende reacties verwijderen we zonder overleg.
Hinderlijk achtervolgen van personen staan wij niet toe. Voor wie volhardt in het plaatsen van beschuldigingen, sluit Skipr de toegang tot de reactiemogelijkheid af.



Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 24-06-2013 11:45.

Medewerker Zuiderzee ziekenhuis

24 juni 2013

'Ik wil dat we in 2015 de longafdeling kunnen sluiten omdat de patiënten door zelfmonitoring een ziekenhuisopname hebben kunnen voorkomen'.

Ik wil ik wil ik wil...terwijl iedereen in crisis is zal meneer Winter wel even onze werkgelegenheid afpakken? Wij die jarenlang trouw het beleid van longspecialisten hebben uitgevoerd met eindeloos veel liefde en geduld?

Wil je ons soms net zo ontslaan als al onze collegaas in 2008 toen Erbudak verzekerde dat niemand zou worden ontslagen maar jij beweerde dat het noodzakelijk was?

ANH Jansen

24 juni 2013

Grappig is dan wel dat bij de in te voeren/op te leggen populatie bekostiging naar NL model de patiënt helemaal niets meer heeft te zeggen.

Laat Loek Winter maar eens reageren of ageren tegen de blog van David Ikkersheim.

Budget per patiënt en dat per regio.

En met concurrentie tussen alle partijen, waarbij de dominante verzekeraar in de regio de regie zou moeten krijgen.

En dan komt ook nog ANNO12 erbij.

Kom er maar in Rob Adolfsen en Loek Winter.

De Vries

24 juni 2013

Skipr heeft deze reactie verwijderd.
Skipr stelt als voorwaarde aan reacties op deze website: u reageert op de inhoud van het betreffende bericht of blog.
Niet op andere onderwerpen of publicaties van derden. Aanvallen op personen, diskwalificaties en kwetsende reacties verwijderen we zonder overleg.
Hinderlijk achtervolgen van personen staan wij niet toe. Voor wie volhardt in het plaatsen van beschuldigingen, sluit Skipr de toegang tot de reactiemogelijkheid af.



Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 23-07-2013 13:17.

Anoniem

24 juni 2013

Skipr heeft deze reactie verwijderd.
Skipr stelt als voorwaarde aan reacties op deze website: u reageert op de inhoud van het betreffende bericht of blog.
Niet op andere onderwerpen of publicaties van derden. Aanvallen op personen, diskwalificaties en kwetsende reacties verwijderen we zonder overleg.
Hinderlijk achtervolgen van personen staan wij niet toe. Voor wie volhardt in het plaatsen van beschuldigingen, sluit Skipr de toegang tot de reactiemogelijkheid af.



Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 23-07-2013 12:56.

Anoniem

24 juni 2013

Skipr heeft deze reactie verwijderd.
Skipr stelt als voorwaarde aan reacties op deze website: u reageert op de inhoud van het betreffende bericht of blog.
Niet op andere onderwerpen of publicaties van derden. Aanvallen op personen, diskwalificaties en kwetsende reacties verwijderen we zonder overleg.
Hinderlijk achtervolgen van personen staan wij niet toe. Voor wie volhardt in het plaatsen van beschuldigingen, sluit Skipr de toegang tot de reactiemogelijkheid af.



Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 23-07-2013 12:58.

Anoniem

24 juni 2013

Skipr heeft deze reactie verwijderd.
Skipr stelt als voorwaarde aan reacties op deze website: u reageert op de inhoud van het betreffende bericht of blog.
Niet op andere onderwerpen of publicaties van derden. Aanvallen op personen, diskwalificaties en kwetsende reacties verwijderen we zonder overleg.
Hinderlijk achtervolgen van personen staan wij niet toe. Voor wie volhardt in het plaatsen van beschuldigingen, sluit Skipr de toegang tot de reactiemogelijkheid af.



Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 23-07-2013 12:57.

merhai

24 juni 2013

wat is dat een longpatient met een "escalatie" ??
En natuurlijk is e-haelth de oplossing, laat dr E.Health ook om 0.300uur die benauwde patient komen intuberen en beademen , een arteriele lijn prikken en sederen.
Ik vraag me af of deze directeur wel eens een benauwde patient van dichtbij heeft gezien? Als hij benauwd wordt moeten ze maar dr E.Health bellen.

Brijker

25 juni 2013

Skipr heeft deze reactie verwijderd.
Skipr stelt als voorwaarde aan reacties op deze website: u reageert op de inhoud van het betreffende bericht of blog.
Niet op andere onderwerpen of publicaties van derden. Aanvallen op personen, diskwalificaties en kwetsende reacties verwijderen we zonder overleg.
Hinderlijk achtervolgen van personen staan wij niet toe. Voor wie volhardt in het plaatsen van beschuldigingen, sluit Skipr de toegang tot de reactiemogelijkheid af.



Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 23-07-2013 12:59.

De Waal

25 juni 2013

'De eerstvolgende stap wordt in 2014 gezet als de patiënt inzage in zijn rekening krijgt. Dat gaat leiden tot een flinke afname van de zorgconsumptie. Om maar eens boude uitspraak te doen: ik voorzie een daling van tenminste 10 procent. '. Deze aanname is nergens op gebaseerd. Voor mij persoonlijk geld dat mijn spasme echt niet geneest als ik weet wat het kost.

Anoniem

23 november 2013

Skipr heeft deze reactie verwijderd.
Skipr stelt als voorwaarde aan reacties op deze website: u reageert op de inhoud van het betreffende bericht of blog.
Niet op andere onderwerpen of publicaties van derden. Aanvallen op personen, diskwalificaties en kwetsende reacties verwijderen we zonder overleg.
Hinderlijk achtervolgen van personen staan wij niet toe. Voor wie volhardt in het plaatsen van beschuldigingen, sluit Skipr de toegang tot de reactiemogelijkheid af.


Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 23-11-2013 14:27.

Top