BLOG

Bestuurder 3.0: van telex tot Twitter

Oppervlakkig. Onduidelijk. Onbeheersbaar. Schending van de privacy. Een diarree van non-informatie. Daar heb ik geen tijd voor. Zonder moeite lepelen zorgbestuurders de veronderstelde nadelen van social media op. Scepsis alom. Want zeg nou zelf, wat is de waarde van de mededeling “Ik ga nu koffie drinken”?

Zorgbeslissers uit telextijdperk

De generatie die de zorg bestuurt en managet, stamt uit het tijdperk van de telex. Via fax, krant, radio en televisie, internet en e-mail zijn veertigers, vijftigers en zestigers aangeland bij social media. U bekijkt filmpjes van YouTube, bent LinkedIn met collega’s en stakeholders in de zorg. Sommigen krabbelen privé met vrienden op Facebook en Skypen met kinderen in den vreemde. Enkelingen doen het zelfs in berichten van maximaal 140 tekens op Twitter.

Skipr-enquête social media

U herkent de immense voordelen van social media: snelheid, waardevolle contacten, interactie en ogenblikkelijke toegang tot voorheen gesloten informatie en kennis. Letterlijke en figuurlijke nabijheid. Dat alles blijkt uit de Skipr-enquête social media. En lees in het meinummer van Skipr magazine (nummer 05-2011) het omslagverhaal Bestuurder 3.0 tweet hoogste lied.

Adequate mediastrategie: heel goed luisteren

Een adequate mediastrategie komt  anno 2011 vooral neer op luisteren, heel goed luisteren naar stakeholders, medewerkers en klanten. Hoe uiten zij zich over uw organisatie, het zorgaanbod en over u als beslisser? Nog zo’n voordeel: u kunt plotsklaps meeluisteren op hun virtuele verjaardagsfeestjes – vroeger werd u nooit uitgenodigd – op social media. En daar gepast op reageren. Het begint natuurlijk bij de kwaliteit van uw zorg. Als die in orde is, hebt u weinig te vrezen. U hoeft bij geen enkel medium meer belet te vragen om het juiste beeld te schetsen van waarmee u dag in, dag uit bezig bent. Doe dat vooral met behulp van social media.

Ruud Koolen, hoofredacteur Skipr

4 Reacties

om een reactie achter te laten

Bejaard en Vogelvrij

19 april 2011

Lijkt me niet zo'n goed idee om zorgbeslissers min of meer op te roepen om zich in de 'social media' te begeven. Het is heus al ergerlijk genoeg dat vele van hen via de nog steeds gebruikelijke media (interviews in media, website eigen organisatie e.d.) niets anders doen dan jokkebrokken, ontkennen en misstanden wegpoetsen.
Verder hebben zorgbeslissers onbeperkte toegang tot de duurste communicatie-adviseurs en advocaten, dus waarom zouden ze via 'social media' willen luisteren, "heel goed luisteren" naar belanghebbenden, medewerkers en cliënten?????

Esther-in-Zorgland

19 april 2011

Laten die zorgbestuurders zich maar concentreren op het leveren van verantwoorde zorg aan hun clienten. Dat is blijkbaar al moeilijk genoeg, maar daar worden ze wel voor betaald. En laten diezelfde zorgbestuurders het nu eens eerlijk toegeven als er fouten wordt gemaakt. Probeer het eens een keer. Je zal zien dat dan een adequate mediastrategie volmaakt overbodig zal blijken te zijn. En misschien ga je er zelfs beter van slapen.

Gericke

19 april 2011

Ja, zorgbeslissers. Wie beslist er eigenlijk in Nederland over de zorg? De politiek? De zorgverzekeraar? Zelfbenoemde zorgvertegenwoordigers zoals LOC of NPCF? De zorgmanagers? Luisteren doen ze geen van allen.
Wie er zeker niet beslist over de zorg is de cliënt zelf.
In mijn beleving wordt de hele zorg beheerst door een maffia-achtige bende die uit is op de miljarden.
Die sociale media heeft nog steeds geen betere zorg opgeleverd en begint op een volksvermaak te lijken.

Hoppener

24 april 2011

Beste Ruud,

Ik ken toch ook aardig wat bestuurders voor wie Twitter, Youtube, Facebook, Yammer, patienten webforums et cetera een normaal onderdeel is van de communicatie intern en extern. De minderheid ongetwijfeld (jij heb het onderzocht), maar bij dit soort innovaties kan je niet verwachten dat 50+ bestuurders de aanjagers zijn. Ik (50+) geloof zeer in de kracht van sociale media en ons communicatiebeleid bij de Sint Maartenskliniek is daar ook op afgestemd. Zeker bij chronische ziekten zijn de sociale media zeer waardevol in het primaire proces!

Top