Coronaproof nascholen
Wij organiseren dit congres uiteraard coronaproof. Mocht het niet mogelijk zijn om fysiek bij elkaar te komen, dan zorgen wij voor een passende (digitale) oplossing of alternatieve datum.
Over dit congres
Strategische positionering in een veranderend zorglandschap
Het complexe zorglandschap is in beweging. Samenwerken is het nieuwe concurreren. Om een duidelijke positie in het netwerk in te nemen is het van belang om uw zorgorganisatie goed te positioneren. Zodat de stakeholders weten waar uw organisatie voor staat. Maar ook om relevant te blijven voor patiënten, cliënten en medewerkers. Een strategische, relevante en onderscheidende positionering is daarbij het startpunt.
Hoe zet uw zorgorganisatie zich op de kaart? Wat zijn de laatste marktontwikkelingen? En welke invloed hebben deze op uw positionering? Ontdek op 10 mei hoe u bouwt aan een sterke positionering in een complexe omgeving.
Het congres Strategische positionering biedt u:
- Kennis van strategie en visie ontwikkeling
- De ins en outs rondom reputatie- en stakeholdermanagement
- Inzicht in de ontwikkeling naar een sterk zorgmerk
- Tips, ideeën en voorbeelden uit de praktijk
- De essentie van werken vanuit de bedoeling
Informatie
Datum
10 mei 2021
Locatie
Van der Valk , Utrecht
Tarief
- Regulier tarief
- € 449,-
Jesper Rijpma
Bob de Wit
Paul Stamsnijder
Marian Draaisma
Gea Sijpkes
Wouter Hart
Voor wie?
Dit event is geschikt voor professionals in de zorg, die betrokken zijn bij de positionering van hun zorgorganisatie.
Uniek aan dit event:
- U ontdekt het onderscheidend vermogen van uw organisatie
- Alle ins en outs rondom strategische positionering, reputatie- en stakeholdermanagement
- U ontvangt tools en inzichten die uw visie en de strategie van uw organisatie versterken
Studielast
Het inhoudelijke programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. (Er is geen voorbereiding noodzakelijk).
Ontdek hoe u bouwt aan een sterke positionering in een complexe omgeving
Programma
Strategische vraagstukken verschillen in een aantal opzichten van de meeste andere vraagstukken. Zo vereist het ontwikkelen van een visie op de lange termijn niet alleen logica en gedegen analyse maar ook intuïtie en verbeelding. Om als leider de juiste strategische beslissingen te kunnen nemen is het nodig om op een hoger niveau het probleem te kunnen definiëren en vanuit verschillende deels tegenstrijdige perspectieven te kunnen handelen.
Een organisatie met een sterke reputatie krijgt meer steun. Niet alleen van patiënt en cliënt, maar ook van andere stakeholders: overheden, toezichthouders, zorginkopers, verwijzers, het bedrijfsleven en natuurlijk de eigen medewerkers. De moderne zorgorganisatie is geen bolwerk, maar een netwerk. Hoe je bewust bekwaam bouwt aan een sterke reputatie en wat de essentie van goed stakeholdermanagement is, schetst Paul Stamsnijder aan de hand van diverse voorbeelden uit de praktijk.
Het samen realiseren van de beste zorg voor elke cliënt. Samen met de cliënt, maar ook door het bundelen van krachten met collega-zorgaanbieders. En met partners buiten de zorg zoals gemeenten en zorgverzekeraars. Zo ontstaan waardevolle zorgnetwerken. Hoe werk je volgens deze waarden en hoe zorg je ervoor dat deze waarden door de organisatie verweven zijn en zichtbaar zijn voor alle stakeholders?
Het bouwen van een merk gaat vaak in kleine stappen en is nooit af. Zeker niet in de zorg waar het draait om mensenwerk. Het is een continue proces en een kwestie van een lange adem. Een merk is geen marketingsausje, reclameverhaal, logo of nieuwe huisstijl. Het gaat over het gevoel dat mensen hebben bij uw organisatie, medewerkers en zorgaanbod. Marian Draaisma deelt praktische inzichten vanuit haar ervaring als voormalig marketing director bij Pluryn. Zij vertelt over de reis die het Pluryn-merk jaren heeft afgelegd en wat er komt kijken bij de ontwikkeling van een sterk zorgmerk.
Gea Sijpkes zet zich al jaren met passie, lef en gedrevenheid in om de muren in de gezondheidszorg te slechten, met als uiteindelijk doel goede zorg voor iedereen. Centraal in haar visie en leiderschap staat dan ook de kunst om over muren heen te kijken en verbinding te maken. Gea Sijpkes neemt ons mee in het inspirerende verhaal van Humanitas. Collega’s uit meer dan 40 landen hebben inmiddels een bezoek aan Humanitas gebracht om het zorgconcept te verkennen. En regelmatig verblijven er buitenlandse studenten om hun eindscriptie aan Humanitas te wijden.
Bij strategische positionering is de zogenaamde ‘why’ een belangrijk startpunt. Wat is verhaal waarmee je naar buiten treedt? En wat betekent dat voor de keuzes die je maakt? Organisaties die werken vanuit de bedoeling staan dichter bij de klant, presteren beter en hebben gelukkigere medewerkers. Maar ook zullen zij bijvoorbeeld als vanzelf de samenwerking op zoeken, omdat het denken vanuit het perspectief van de cliënt of patiënt en de maatschappelijke opgave daaromheen daar als vanzelf om vragen. Maar hoe kan ‘de bedoeling’ daadwerkelijk richtinggevend worden in de keuzes die je maakt?
Bent u klaar voor
Strategische positionering in de zorg?
Schrijf u snel en eenvoudig in.
Locatie
Van der Valk Utrecht
Winthontlaan 4
3526KV Utrecht
Tarieven
Vroegboektarief €349,-
Regulier tarief €449,-
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met dorien.dejong@bsl.nl