Zorgverzekeraar Achmea gaat het gesprek aan met verzekerden die de dupe zijn van een maatregel waardoor ze niet of moeilijk terechtkunnen in het Slotervaartziekenhuis. Dat komt doordat Achmea nieuwe behandelingen in het Amsterdamse ziekenhuis niet langer volledig vergoedt. Als de verzekerden niet tevreden zijn met de door Achmea aangeboden oplossing, helpt Achmea om alsnog over te stappen naar een andere zorgverzekering.
Oplossing
Dat heeft Marjolein Verstappen, directeur zorginkoop bij Achmea, maandag laten weten in het tv-programma Radar. Achmea gaat informatiebijeenkomsten organiseren voor cliënten in de directe omgeving van het Slotervaartziekenhuis. Als er geen goede oplossing wordt gevonden kunnen klanten volgens Marjolein Verstappen, directeur zorginkoop van Achmea, zonder tussenkomst van de rechter overstappen naar een andere verzekeraar. Het gaat volgens haar om schrijnende gevallen waarbij bekeken wordt of ze hun behandeling helemaal vergoed kunnen krijgen.
Niet vergoede zorg
Consumenten krijgen na 1 april niet meer de gehele rekening vergoed wanneer ze zich laten behandelen in het Slotervaartziekenhuis. Zij hoorden dit pas begin februari, toen bekend werd dat Achmea en het Slotervaartziekenhuis het niet eens werden in de onderhandelingen en Achmea het ziekenhuis niet contracteerde voor 2013. Voor Achmea-verzekerden was dit te laat om nog over te stappen naar een zorgverzekeraar die de behandelingen in het Slotervaartziekenhuis wel vergoedt. Achmea-verzekerden zouden nu uitsluitend nog naar het Amsterdamse ziekenhuis kunnen voor spoedeisende hulp en reeds lopende behandelingen. Onder Achmea vallen onder meer Zilveren Kruis, Interpolis en FBTO. Het SLotervaartziekenhuis had in reactie hierop al laten weten om in te staan voor de kosten die de verzekeraar hen niet zou vergoeden, zodat de patiënten niet de dupe zouden zijn.
“Ik begrijp de frustratie en de schrik. We gaan per individu na wat de gevolgen zijn en als die erg nadelig zijn, passen we er een mouw aan”, aldus Verstappen. “We proberen maatwerk te leveren maar als mensen echt ontevreden zijn, mogen ze van ons naar een andere verzekeraar.”
Gevolgen natura-polis
Het kabinet wil dat volgend jaar iedereen een natura-polis krijgt. Dat betekent dat de verzekeraar kiest naar welke ziekenhuizen je toe kunt als verzekerde. In de laatste zes weken van elk jaar moet voor iedereen duidelijk zijn met wie de verzekeraar contact heeft afgesloten. Het Slotervaartziekenhuis is een petitie gestart voor het behoud van een vrije artsenkeuze door patiënten. “Deze verandering staat haaks op de wettelijk vastgelegde keuzevrijheid in de zorg. Wij vinden het principieel onjuist dat de verzekeraar gaat bepalen waar een patiënt wordt behandeld”, zegt bestuursvoorzitter Aysel Arbudak van het Slotervaartziekenhuis. (ANP / Skipr)