Het AMC in Amsterdam is het ziekenhuis met de sterkste reputatie. Dat concludeert adviesbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy op basis van onderzoek onder 4500 Nederlanders.
Met de eerste plek in het onderzoek lost het AMC het UMC Utrecht af als sterkste ziekenhuismerk. Het UMC Utrecht was jarenlang de onbetwiste nummer één, maar is dit jaar gedaald naar een vierde plek. De top drie wordt gecompleteerd door het Erasmus MC in Rotterdam en het UMC St Radboud in Nijmegen.
Koninklijk
Het Bronovo Ziekenhuis in Den Haag heeft onder de algemene ziekenhuizen de beste naam. Het huisziekenhuis van de Oranjes is terug te vinden op een zesde plek in de merkenranglijst. In de top tien zijn in totaal zeven academische ziekenhuizen terug te vinden. Door hun grote verzorgingsgebied genieten academische ziekenhuizen vaak nationale bekendheid. Ook hebben klanten een hoge verwachting van de kwaliteit en deskundigheid bij academische centra.
Gelijk
Ondanks de groeiende concentratie van complexe zorg is het consumenten vaak niet duidelijk waar ziekenhuizen goed in zijn. “Voor de consument zijn vrijwel alle ziekenhuizen gelijk”, constateert merkadviseur Hendrik Beerda. “Uitzonderingen hierop zijn de academische centra en gespecialiseerde ziekenhuizen zoals het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis, waar ze gespecialiseerd zijn in oncologie, en de Sint Maartenskliniek, gespecialiseerd in lichaamshouding en beweging. Dankzij hun specialisatie hebben deze ziekenhuizen op nationaal niveau een sterke reputatie. De gespecialiseerde ziekenhuizen scoren zelfs nog hoger dan academische centra op kwaliteit en deskundigheid.”
Topklinisch
Dit neemt niet weg dat de 28 topklinische ziekenhuizen beter scoren dan de algemene ziekenhuizen, die alleen basiszorg bieden. Het OLVG in Amsterdam en het St. Antonius in Nieuwegein en Utrecht zijn de topklinische ziekenhuizen met de sterkste nationale reputatie.