Het Antoni van Leeuwenhoek heeft het sterkste imago van de Nederlandse ziekenhuizen. Het Amsterdamse kankerinstituut laat de acht Nederlandse academische ziekenhuizen achter zich. Het Erasmus MC-Sophia heeft de beste naam onder de kinderziekenhuizen.
Dit blijkt uit de vijfde editie van het Ziekenhuizen Merkenonderzoek dat Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 4.245 respondenten hield.
Topklinische ziekenhuizen scoren wat betreft reputatie beter dan reguliere ziekenhuizen. Ziekenhuizen als het Maxima Medisch Centrum en het Jeroen Bosch onderscheiden zich van de reguliere instellingen met een innovatiever en deskundiger imago, aldus de onderzoekers. Het Amsterdamse MC Slotervaart en het Rotterdamse Havenziekenhuis zijn de enige reguliere ziekenhuizen in de top twintig.
Een naamswijziging door bijvoorbeeld een fusie heeft volgens de onderzoekers een negatieve impact op het imago. Van de 96 ziekenhuizen die bij de eerste meting in 2009 zijn onderzocht, is intussen dertig procent van naam veranderd. Het onderzoek laat zien dat het jaren duurt voordat een nieuwe naam is ingeburgerd, zegt merkadviseur Hendrik Beerda. Als voorbeeld noemt hij de Noordwest Ziekenhuisgroep. “Zij verloren in de afgelopen twee jaar in Noord-Holland ruim de helft van hun bekendheid in vergelijking met de oude naam Medisch Centrum Alkmaar en bijna een kwart in vergelijking met de oude naam Gemini Ziekenhuis.”
Spaarne
Als een naamswijziging door een fusie echt nodig is, dan is het volgens Beerda het beste om de namen van de fusiepartners in de nieuwe naam te verwerken. “Het Spaarne Gasthuis deed dit bijvoorbeeld recent na de fusie tussen het Kennemer Gasthuis en het Spaarne Ziekenhuis. Afkortingen als nieuwe naam zijn niet aan te raden vanwege de moeizame herkenbaarheid en de kille uitstraling.”