Staatssecretaris Bussemaker geeft woensdag het startsein voor de campagne ‘Mijn tijd voor de zorg’, een initiatief van ActiZ, organisatie van zorgondernemers. Onder het motto ‘dromen over mijn tijd voor de zorg’ bezoekt de campagnebus een groot aantal zorgorganisaties. Bussemaker stapt woensdag in deze bus en gaat in gesprek met medewerkers uit de ouderen- en thuiszorg.
Keuzes in de ouderen- en thuiszorg
In de bus praten professionals over hun tijd voor de zorg, hun ambities, wensen en dilemma’s. De droombus rijdt sinds september door het hele land en bezoekt in totaal ruim zestig zorgaanbieders. De busgesprekken vormen een belangrijk onderdeel van de campagne. Zorgaanbieders vragen hiermee aandacht voor het waardevolle werk dat in de ouderen- en thuiszorg wordt verricht en de keuzes waar de branche voor staat.
In gesprek over goede zorg
Om te zorgen dat de kwaliteit van deze zorg ook in de toekomst goed blijft, is het volgens ActiZ essentieel om daar met politiek en samenleving in gesprek over te gaan. Zeker in deze tijden van bezuiniging en vergrijzing. Het gesprek start bij de medewerkers, omdat zij als geen ander weten wat er nodig is, wat beter kan en wat behouden moet blijven om goede zorg te verlenen, aldus ActiZ.
Ideeën uit de droombus
Sinds september heeft de bus dromen en verhalen opgehaald uit het hele land. Zorg en aandacht voor cliënten vraagt meer tijd dan er is, blijkt daaruit. En medewerkers en managers blijken talloze ideeën te hebben over hoe zorg beter kan:
– betrek jongeren bij de ouderenzorg door middel van sociale stages. Er zijn al een aantal succesvolle praktijkvoorbeelden;
– betere afstemming met andere zorgverleners zoals huisarts, fysio en diëtist;
– betrek familie van cliënten meer bij het leven in een verpleeg- of verzorgingshuis en biedt ook hen begeleiding;
– een Ronald McDonaldhuis voor familie van een zieke bewoner;
– creatief omgaan met de vraag van de cliënt in plaats van administratief;
– laat indicatiestelling aan de zorg zelf over.
Publiekscampagne
In januari 2010 start de publiekscampagne. Zes medewerkers houden een dagboek bij en geven daarmee een beeld van de praktijk van alledag. Van de veelzijdigheid van het werk en van de keuzes die zij binnen hun tijd voor de zorg moeten maken. Met deze campagne willen zorgaanbieders een realistisch beeld neerzetten van de ouderen- en thuiszorg. Op basis hiervan willen zij het debat aangaan over de toekomst van de zorg.