• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 4

  1. Jorrit Stroosma

    Door onvoldoende omzetplafond blijft elk jaar bij gecontracteerde GGZ aanbieders 20-40% van de behandelcapaciteit onbenut of de behandelfrequentie wordt extreem verlaagd om (net) binnen het omzetplafond te blijven.
    De 300 miljoen euro die jaarlijks op de plank bleef liggen van 2014-2019 was primair bedoeld voor zorg die o.a. BuurtzorgT levert. In 2019 haalde VWS de 300 miljoen euro maar uit de begroting voor de GGZ omdat het niet uitgegeven werd. Was niet of als dat geld niet nodig was in de GGZ of zo. Dit was gewoon mismanagement van de zorgverzekeraars om dat niet uit te geven. Maar ja met elke euro die niet uitgegeven wordt van een zorgbegroting kan de zorgverzekeraar rente trekken en/of beleggen, dit is pure winst voor ze. Dus er is een perverse prikkel om zo min mogelijke geld uit te geven.

  2. Ria

    Dit is totaal niet acceptabel. Niet alleen het Zilveren Kruis moet zich schamen, maar het Kabinet helemaal. Mensen die zorg nodig hebben moeten dit ook kunnen krijgen en niet op wachtlijsten gezet worden. Buurtzorg T heeft die plekken om die zorg te leveren en ook de capaciteit en de kwaliteit. Meer kwaliteit dan alle andere “Zorgorganisaties” die zich zo noemen, maar de kwaliteit niet kunnen leveren omdat ze geen capable mensen hebben.
    Hoe kunnen we helpen bij deze discussie die in en in triest is?

  3. ADF Dhondt

    Lastige discussie temeer daar het voorbeeld Friesland niet helemaal kloppend is. De wachttijden voor mensen met een Ernstige Psychiatrische Aandoening zijn in Friesland ruim binnen de Treeknormen.

  4. HNO

    Als ik BuurtzorgT was zou ik afspraken maken met de andere aanbieders die nog wel budgetruimte hebben. Die hebben wachtlijsten (nooit leuk voor een aanbieder) en BuurtzorgT heeft de capaciteit.

    Ander alternatief is dat BuurtzorgT een deel van de behandelaren inzet op plekken waar wel lange wachttijden zijn en budgetruimte is. Hierdoor lopen wel de wachttijden in Friesland op en dat zou ik als verzekeraar niet fijn vinden.

    Als verzekerde zou ik overstappen naar een andere verzekeraar en niet bij Zilveren Kruis blijven. Stemmen met de voeten zoals dat heet. Zouden we als verzekerden meer moeten doen om verzekeraars te prikkelen goed naar hun klanten te luisteren.

    De wachttijden in Friesland mogen dan wel binnen de Treeknormen zijn maar als je 14 weken (ruim 3 maanden) moet wachten is dat niet fijn!