Consumenten hebben niets aan commerciële DNA-scans waarbij zij een bedrijf laten testen of zij een verhoogde kans hebben op bepaalde aandoeningen. Dat blijkt uit onderzoek waarvan het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam de resultaten maandag heeft bekendgemaakt.
Risico’s berekenen
Steeds meer bedrijven adverteren online met DNA-tests. Consumenten moeten een buisje met speeksel opsturen, waarna tegen betalingen van honderden of zelfs duizenden euro’s hun risico op tientallen aandoeningen, als kanker, huidziekten, oogkwalen en diabetes, wordt berekend.
Te weinig kennis over genen
Onzin, stellen de onderzoekers, die hun bevindingen uiteenzetten in het wetenschappelijke tijdschrift Genetics in Medicine. Epidemioloog Cecile Janssens van het Erasmus MC: “Er is nog te weinig bekend over genen om op basis van zo’n test te kunnen voorspellen welke risico’s mensen lopen.”
Uitslag verschilt per maand
De onderzoekers ontdekten dat de ontdekking van nieuwe genen grote invloed heeft op de testuitslagen. Mensen bij wie bijvoorbeeld een verhoogd risico op diabetes werd vastgesteld, bleken juist een lager risico dan gemiddeld te lopen als nieuw ontdekte genen in de test werden betrokken. Ook het omgekeerde kwam voor. Omdat wetenschappers regelmatig nieuwe genen ontdekken, betekent dit dat de uitslag van een test per maand kan verschillen. Consumenten kunnen daardoor niets met de voorspellingen. De voorspellingen gaan vaak gepaard met het advies de levensstijl aan te passen. (ANP)