Wirtschafts- und Sozialkunde Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
Ziekenhuizen moeten hun behandeluitkomsten consequent met elkaar vergelijken. Pas dan neemt de kwaliteit van zorg substantieel toe. “Zodra we de best practices met elkaar vergelijken en daarvan leren, gaat die zorg met tienden van procenten tegelijk omhoog, soms zelfs met procenten”, stelt bestuursvoorzitter Douwe Biesma van het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht en Nieuwegein.
“Iedereen die zich in deze sector verdiept, ziet dat er veel winst te halen is, zelfs in Nederland waar we aan de top staan”, zegt Biesma in het septembernummer van Skipr magazine tegen interviewer Willem Wansink. “Wij kunnen veel van elkaar leren door bij elkaar in de keuken te kijken, door elkaar mee te nemen. Ik ga naar jou toe en vraag: ‘waarom heb jij minder complicaties na die operatie?’ Dit is zo voor de hand liggend, maar we hebben het lang niet gedaan. De ziekenhuizen willen dit en wij stimuleren het. Het duurt alleen jaren voor je zover bent, ook in ons eigen ziekenhuis.”
Inmiddels zijn onderling vergelijken en continu verbeteren vaste begrippen binnen het St. Antonius. “Als je dat met zijn alleen hoog in het vaandel hebt en dat hebben we in dit ziekenhuis, dan zijn bijna alle zorgprofessionals daar op aanspreekbaar.”
Intrinsieke motivatie
Een praktisch voorbeeld hiervan is het interne ‘dashboard kwaliteitsbeleid’. Daarin worden de uitkomsten van zorg per maatschap zorgvuldig gedefinieerd. “Iedereen ziet het. Iedereen kan het vergelijken”, zegt Biesma, zelf opgeleid als internist-hematoloog. “Dat heet peer pressure, groepsdruk. Er is geen maatschap die achterblijft. Dit stuk appelleert aan de intrinsieke motivatie van alle professionals. Geen van onze medewerkers, niemand, wil slechter zijn dan de ander. Net als vroeger op school. Het blijft vervelend om telkens het laagste cijfer te hebben.”
Ook binnen de Santeon-keten waarvan het St. Antonius deel uitmaakt maakt Biesma zich als voorzitter sterk voor deze waardegedreven aanpak. “Als we alle gegevens binnen Santeon met elkaar vergelijken, dan constateren we dat sommige ziekenhuizen het op onderdelen beter doen, ook dan het Antonius. Maar zodra we de best practices met elkaar vergelijken en daarvan leren, gaat die zorg met tienden van procenten tegelijk omhoog, soms zelfs met procenten.”
Balans
Hij wijst in dit verband op de eerste evaluatie naar de behandeling van borstkanker in Santeon-verband. “Al na een jaar zien wij significante verbeteringen. Wat betekent dat? Minder her-operaties, kortere ligduur, minder complicaties en infecties. Daar moet het toch om gaan in een ziekenhuis? Wat maakt het dan uit of dit ziekenhuis aan het eind van het jaar een keer 7 of slechts 3 miljoen euro overhoudt in plaats van 9 miljoen? Mij gaat het om de kwaliteit. Ik wil de balans terugkrijgen tussen de aandacht die we besteden aan de beheersmatige kant van de organisatie en de meer menselijke kant van de behandeling. Daar sta ik voor, daarvoor kun je me ’s nachts wakker maken.”
Lees het volledige interview met Douwe Biesma in Skipr magazine 09/10, september 2017.