Zorgaanbieder Dichterbij start het programma ‘Als je het mij vraagt’ om de wensen van cliënten op gebied van wonen, werken en vrije tijd te verzamelen. Mensen met een verstandelijke beperking kunnen hun wensen kwijt op een website en er zullen gesprekken met hen plaatsvinden.
Dichterbij gaat gesprekken in groepsverband organiseren tussen cliënten, hun verwanten en medewerkers van de zorginstelling. Door gebruik te maken van de methode van Appreciative Inquiry, een aanpak voor organisatieverandering waarbij mensen samen onderzoeken wat er werkt in plaats van wat er verkeerd gaat. De teams, klanten, netwerk en medewerkers gaan met elkaar in gesprek. Op die manier wil Dichterbij de wensen van cliënten op het gebied van wonen, werken en vrije tijd verzamelen. Met sommige wensen kunnen cliënten en hun verwanten zelf aan de slag, andere wensen zal Dichterbij vervullen.
De website is gelanceerd en in oktober of november gaan de gesprekken plaatsvinden. Er hebben al wel testsessies plaatsgevonden tussen betrokkenen. Projectleider Hans Oosterkamp: “Cliënten wilden geen exotische, ingewikkelde dingen. Ze wensen heel basale dingen, zoals zelf koken. Eten bereiden is weggeorganiseerd in instellingen, maar het draagt bij aan het welbevinden van bewoners.”