De gemeente Eindhoven wil zorginstellingen aan een maximum houden bij de inhuur van interim-managers. Betalen zorginstellingen interimmers meer dan 225 euro per uur, dan draait de gemeente de subsidiekraan dicht.
Eerder al besloot de gemeente Eindhoven om het salaris van bestuurders te maximeren. Leidraad hierbij is de Wet op de uit Publieke middelen gefinancierde Topinkomens (Wopt). Deze Wopt-norm bedraagt circa 193.000 euro. Met de aanvullende maatregel wil Eindhoven voorkomen dat een instelling de maximale beloning omzeilt door bestuurders en managers niet in dienst te nemen, maar tijdelijk in te huren.
Hardheidsclausule
Overigens kunnen interim-managers op basis van de nieuwe spelregels nog altijd een kleine 225 duizend euro per jaar verdienen, exclusief 30 procent bureaumarge. Daarbij stelt de gemeente vast dat het bij interimmers lastig is om na te gaan hoeveel ze verdienen. Ook is naleving van de gemeentelijke norm niet verplicht. De gemeente laat met een hardheidsclausule zelfs ruimte voor beloning boven de interim-norm.
Brief
Om te laten zien dat het de gemeente ernst is met de inkomensnorm hebben dit jaar twee zorgbestuurders in de gemeente een brief gekregen. Het betreft de bestuurders van GGzE en verslavingskliniek Novadic Kentron. GGzE-bestuurder Joep Verbugt besloot eerder dit jaar zijn inkomen conform de balkenende-norm aan te passen. Bestuursvoorzitter Krijn in ’t Veld van Novadic Kentron verdiende in 2010 mede dankzij een bonus van ruim 16 duizend euro in totaal 234 duizend. Medebestuurder Roel Hermanides verdiende 214 duizend euro, inclusief een bonus van 15 duizend euro.