Een mystery guest heeft een inhoudelijke audit afgenomen bij Scelta, expertisecentrum voor persoonlijkheidsproblematiek, in Den Haag. Het is de eerste keer dat de Stichting Borderline een ervaringsdeskundige op deze manier inzet.
Audit vanuit cliëntenperspectief
De Stichting Borderline heeft op verzoek van het management van Scelta een audit uitgevoerd om vanuit het cliëntenperspectief te toetsen of de bejegening van cliënten, inclusief het intakebeleid vanaf de aanmelding, goed is. Alleen het management was op de hoogte van de komst van de mystery guest. Het personeel heeft weliswaar in april te horen gekregen dat er een audit zou komen, maar zij wisten niet wanneer en door wie. De mystery guest heeft de gehele intake procedure vanaf aanmelding bij het secretariaat tot en met de start van de behandeling doorlopen.
Aandachtspunten klantbejegening
De mystery guest is overwegend positief over de dienst- en hulpverlening van Scelta. Als aandachtspunten noemt Karen Sjouke, manager bij Scelta, onder meer het al dan niet inzicht verlenen aan de cliënt in zijn of haar testresultaten, de koffievoorziening, het verwijzen naar de juiste voorziening door het secretariaat en het ‘doorzagen’ over het gebruik van een bepaald medicijn.
Navolging van de audit
De audit met een ervaringsdeskundige is Scelta en de Stichting Borderline goed bevallen. Scelta gaat de audit evalueren om tot een betere dienst- en hulpverlening te komen. Scelta wil daarom ook op andere locaties de audit uitvoeren. Stichting Borderline hoopt tot een standaard te komen om dergelijke audits uit te voeren. De stichting verwacht dat meer instellingen zullen volgen na de succesvolle pilot. De stichting heeft meerdere ervaringskundigen die zij hiervoor kan inzetten.
In juli heeft De Gelderse Roos in Ede al acteurs ingezet om de dagelijkse zorg van de instelling te evalueren.