• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 5

  1. Peter Koopman

    Prima om misdadigheid te doen straffen in/door/vanuit de zorgverlening. Het aantal meldingen zou gerelateerd kunnen worden aan het aantal geïndiceerde opgaven en/of bekostigde hulp. Relatief lijkt met het “misbruik in de wijkverpleging” dan mee te vallen. Kwalitatief zijn er ook verschillen: van doen betalen van “niet geboden zorg” tot “te veel aangevraagde zorg”. Dat laatste vraagt om een kwalitatief oordeel en geen administratief oordeel, naar mijn mening. Een en ander komt mij dan ook te “boekhoudkundig” over en verdient een meer inhoudelijk professioneel oordeel. Nb “wijkverpleging” is hier een administratieve bekostigingstitel en betreft niet rechtstreeks de pofessioneel verpleegkundige zorg. “Wijkverpleging” is ook geen sector, maar een zorgvorm binnen de branche VVT .

    • Dick Nieuwpoort

      Los van de gehanteerde definities voor fraude. Foutjes, slordigheden etc, no problem, kan gebeuren gelet op de soms massieve, gekmakende regelgeving, maar voor moedwillig frauderen (zie pgb, faillietverklaringen, valse diploma’s, schimmige ondernemers e.d.) geen excuus: voor altijd uitsluiten! Vraag is en blijft ook of het stelsel waarin pgb, concurrentie en prijs voorop staat – ondanks bezwerende woorden als ‘kwaliteit’ – niet problemen zal blijven oproepen.

      Dick Nieuwpoort

  2. Frans Fakkers

    Dit zijn nu gevolgen van het invoeren van MARKTWERKING in de Zorg. Dat had je vroeger niet met de plaatselijke Kruisverenigingen. Wie is de dupe? de zorgvrager.

  3. Hans Buijing

    Het betreft hier aantal meldingen van signalen van vermoedens van fraude. Het is geen vaststelling van fraude. Alle meldende organisaties hebben een eigen set verschillende van criteria die een signaal kunnen vormen. Soms over verwachtingen over geleverde zorg. Het is geen lijst van juridisch getoetste gevallen van juridische fraude. De aard van de meldingen van signalen wordt aangevoerd door de NZA dankzij hun meldpunt cq. Kliklijn.
    Er is op geen enkele wijze een verhouding weergegeven tussen bijvoorbeeld het aantal jaarlijkse indicaties (totaal) in relatie tot het aantal meldingen van een signaal van mogelijke fraude. De berichtgeving lijkt mij zodoende nogal tendentieus en vooral passend bij de wantrouwige aard van de financiers van zorg die hier de dragende partijen van zijn. Doet de zorg en de zorgverleners gen recht!

  4. RJmeerte

    Dit had een prachtige titel kunnen worden! 2022 minder zorgfraude dan het jaar ervoor! Wauw wat een succes, hier ben ik echt blij mee want dat staat feitelijk in het artikel. MINDER FRAUDE DAN HET VOORGAANDE JAAR 🙂

    Beetje jammer Samira dat je gekozen hebt voor een zoetsappige misleidende titel. Positief nieuws is ook nieuws, ga jij de verandering maken van wantrouwen vaan vertrouwen?

    En helaas nog een bijzonder punt in het artikel. Zorgaanbieders hebben helemaal geen toegang tot de inloggegevens via DigiD van een client. We hebben niet eens een kopie van een paspoort. Jij beschuldigd hier even in 1 ademteug alle zorgaanbieders van identiteitsfraude, bizar dit gewoon.

    Als dit bij een dergelijke tak in de zorg wel zo zou zijn dat zou het fijn zijn dat je dit had gespecificeerd. In de normale wijkverpleging is er in ieder geval geen sprake van dat een zorgaanbieder inloggegevens via DigiD van client zou hebben.