De wachtlijst voor operaties bestond uit 3150 wachtenden. Dat zijn er nu 2450. Het OK-complex werd voorheen niet goed benut omdat er te weinig ondersteunend personeel beschikbaar was om op alle operatiekamers in te zetten. Daardoor stonden de afgesproken productienormen onder druk. KPMG is daarop gevraagd om in 2024 en 2025 de capaciteitsbenutting structureel te verbeteren.
Aanpak
De aanpak van KPMG bestaat uit: duidelijke standaarden, gedeelde KPI’s, heldere verantwoordelijkheden, maar ook gerichte verbeterinitiatieven, gebaseerd op data-analyse, benchmarking en prioritering op haalbaarheid en impact.
Denk bij verbeterinitiatieven aan ‘het voeren van de verbeterdialoog per vakgroep, gericht op eigenaarschap en samenwerking’, maar ook aan ‘verbeteren als vast onderdeel van het dagelijks werk, ondersteund door briefings, dagstart en een vernieuwd OK-dashboard.’
Volgens KPMG is verbeteren nu ‘verankerd als onderdeel van het dagelijks werk, met actieve betrokkenheid van medewerkers en een cultuur van continu verbeteren.’
