Het Havenziekenhuis in Rotterdam is een opvallende publiciteitscampagne gestart met actrice Loes Luca als het boegbeeld. Met de campagne ‘Zorg met aandacht’ wil het Havenziekenhuis de naamsbekendheid bij het grote publiek vergroten.
Zorgmarketing
Het Havenziekenhuis is een van de eerste ziekenhuizen dat TV en radio inzet voor marketingdoeleinden. Met de campagne ‘Zorg met aandacht’ wil het Havenziekenhuis laten zien meer in huis te hebben dan Tropengeneeskunde. “Uit onderzoek blijkt dat men het Havenziekenhuis vooral kent van de Tropengeneeskunde”, aldus is voorzitter Ineke Leenders van de medische staf. “Maar we doen veel meer dan dat. Zorg met aandacht betekent dat je in het Havenziekenhuis kunt rekenen op een goede en persoonlijke behandeling. Dat je je ‘eigen’ dokter hebt en niet steeds verschillende artsen ziet, dat er korte wachttijden zijn, dat je kunt eten in het grand café op de afdeling en je thuis voelt in de warme gezellige sfeer van het Havenziekenhuis. We vinden het belangrijk dat mensen dat weten, zodat zij een bewuste keuze kunnen maken voor een ziekenhuis.”
Toegankelijk en warm
De keuze voor Loes Luca is volgens directeur Johan Dorresteijn een logische: “Wij vinden dat Loes als echte Rotterdamse, toegankelijke en warme persoonlijkheid goed past bij de zorg en de sfeer die wij in ons ziekenhuis willen bieden. Loes geeft ook zelf aan dat zij het Havenziekenhuis een warm hart toedraagt. Zij komt hier regelmatig en kent ons ziekenhuis goed.”
Medewerkers
In de commercials speelt Loes Luca vier types die uitleggen waarom Rotterdammers in het Havenziekenhuis moeten zijn. Behalve op TV Rijnmond is Loes Luca ook als fictieve patiënt op Radio Rijnmond te horen. De campagne met Loes Luca in de hoofdrol draait een jaar en is gericht op alle inwoners van Rotterdam en omgeving. Binnen het ziekenhuis is al eerder dit jaar een programma gestart om de medewerkers bewust te maken van de kracht van de ‘zorg met aandacht’.
Broedkamer
Rotterdam was al eerder broedkamer van nieuwe initiatieven op het gebied van zorgmarketing. In 2006 ontbrandde er een kort conflict over een postercampagne van het Medisch Centrum Haaglanden, die op Rotterdamse bushokjes reclame maakte voor specifieke behandelingen. Het Maasstadziekenhuis –toen nog Medisch Centrum Rijnmond Zuid- stapte daarop naar de reclamecodecommissie.