De helft van de Nederlandse consumenten geeft de voorkeur aan een zelf samengestelde ziektekostenverzekering boven een kant en klaar pakket van de verzekeraar. Dit blijkt onderzoek van FBTO onder ruim 3000 respondenten.
Zoekgedrag
Het onderzoek toont volgens zorgverzekeraar FBTO aan dat consumenten zich steeds minder laten sturen door verzekeraars. Dit weerspiegelt zich ook in het informatiezoekgedrag. Bijna de helft van de Nederlanders laat een overstap afhangen van internetvergelijkingen. Een op de tien, in het bijzonder mensen van 35 jaar en ouder, laat dit afhangen van het contract dat zijn werkgever voor hem heeft gesloten. Een even zo groot percentage, vooral mensen tussen de 18 en 35, laat een switch afhangen van dat wat familie en vrienden vertellen. Slechts tien procent baseert een overstap op basis van de informatie van de eigen zorgverzekeraar.
Dekking
Opvallend is dat de meerderheid meer let op de dekking dan op de prijs van een polis. Bijna driekwart van de Nederlanders tussen de 25 en 34 jaar noemt als voornaamste keuzeoverweging dat een zorgverzekering datgene dekt wat hij of zij nodig heeft. Iets meer dan de helft zegt de prijs per maand belangrijk te vinden. Veertig procent zegt gewoon niet te willen nadenken of iets wel of niet is gedekt op de polis. Service en gemak zijn voor één op de drie een belangrijk onderwerp.