Uit het onderzoek naar de trends in de zorgverzekeraarsmarkt blijkt dat de grootste veranderingen voor zorgverzekeraars nog niet voorbij zijn. Ingekochte zorg gaat het onderscheidend vermogen bepalen. Dit stelt Mobilee Consultancy die het onderzoek heeft uitgevoerd.
Betaalbaarheid, kwaliteit en toegankelijkheid van zorg worden steeds belangrijker voor zorgverzekeraars. Om onderscheidend te kunnen zijn moeten zorgverzekeraars excelleren op één van deze drie punten. Dit moet worden gecombineerd met betrouwbaarheid van de eigen dienstverlening en de betrouwbaarheid, snelheid en kwaliteit van de ingekochte diensten van zorgaanbieders. Het rapport is via deze pagina opvraagbaar.
Transparantie
Daarnaast ligt de uitdaging in kwaliteitstransparantie door eenduidige kwaliteitsindicatoren. Dit is een voorwaarde voor de pay-for-performance-financiering naar zorgverleners die komende jaren verder wordt toegepast. Ook richting de zorgconsument wordt deze transparantie belangrijker. De patiënt gebruikt steeds meer informatie om eigen keuzes te maken. Zorgverzekeraars kunnen dit helderder aanbieden en hiermee de klant verleiden om specifiek ingekochte zorg te gaan gebruiken.
Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Mobilee Consultancy. Uitgebreid deskresearch, 13 interviews met bestuurders en managers van zowel grote als kleine zorgverzekeraars en een kwantitatief onderzoek onder 44 managers vormen de basis voor het onderzoeksrapport.