Verpleeghuizen en gehandicapteninstellingen zeggen ongeveer honderd keer per jaar een zorgcontract op. Reden hiervoor is dat niet meer aan de toenemende zorgvraag kan worden voldaan, of omdat tussen de instelling en de patiënt en/of naasten onenigheid is ontstaan. Dit blijkt uit onderzoek van televisieprogramma EenVandaag.
Gewichtige redenen
Martin Buijsen, bijzonder hoogleraar Gezondheid & Recht, heeft onderzoek gedaan naar gerechtelijke uitspraken rond het opzeggen van zorgcontracten. Opzeggen mag volgens Buijsen alleen bij zeer gewichtige redenen. “Natuurlijk kan het zo zijn dat mensen die optreden voor of namens de cliënt vervelend worden gevonden, maar gedrag van familieleden niet gewichtig genoeg om het zorgcontract te beëindigen”, aldus Buijsen dinsdag in de uitzending van EenVandaag. “De rechter heeft in een aantal zaken bepaald dat verbale agressie, mondigheid, nooit een reden is om een zorgovereenkomst te beëindigen. De mondige familieleden geven ook informatie over de patiënt waar je als zorgverlener wat mee kunt, maar andere zorgaanbieders vinden dat misschien vervelend.”
Moeilijke grens
De grens tussen een lastige en mondige patiënt of familie en echt agressief ontoelaatbaar gedrag is moeilijk te trekken, stelt Aad Koster van ActiZ in EenVandaag. “Dat je soms lastige gesprekken hebt met de familie is helemaal geen punt, maar op het moment dat er sprake is van onredelijkheid of dat er agressief en soms zelfs fysiek agressief wordt gehandeld jegens onze medewerkers, dat kunnen we niet tolereren.” Hoewel cliënten ontbinding van een zorgcontract juridisch kunnen aanvechten, weten advocaten vaak niet wat ze met een dergelijke zaak moeten, aldus Buijsen.