Isala in Zwolle stuurt sinds het ziekenhuis begin dit jaar gestart is met een digitale herinneringsservice 600 sms’jes per dag met de afspraakherinnering, plus nog eens 50 e-mails. Daarmee bereikt het ziekenhuis meer dan de helft van de patiënten, die dagelijks een afspraak hebben.
Sinds het begin van dit jaar biedt Isala in Zwolle een nieuwe service: twee werkdagen voor de afspraak op de polikliniek, ontvangt de patiënt een sms of e-mail om hem of haar te herinneren aan de afspraak. Het verbeteren van de informatie naar patiënten, is een verbetering van de zorg, vindt Isala. De afspraakherinnering is een extra geheugensteuntje, wat door patiënten erg wordt gewaardeerd.
De afspraak wordt vaak al ruim van tevoren ingepland. Dan wel door de patiënt zelf, dan wel door Isala. Of een afspraak is tussentijds verzet naar een andere datum. Daardoor kan het wel eens vergeten worden. Deze zogenaamde ‘no-show’ is vervelend voor de patiënt, omdat zijn behandeling wordt uitgesteld, maar ook voor andere patiënten, die daardoor onnodig moeten wachten.
De gratis berichtenservice wordt ingezet voor de poliklinische afspraken bij Isala in Zwolle, Kampen en Heerde. Isala Diaconessenhuis in Meppel en Steenwijk bieden deze service al sinds oktober 2014 aan.