Kan een zorgaanbieder de beeldvorming rond de eigen organisatie sturen? Zorggigant Meavita formuleerde in 2006 een opmerkelijk antwoord door plannen te ontwikkelen voor een eigen digitaal tv-net. “Als Endemol het durft, waarom wij dan niet?”
Het tv-avontuur van zorggigant Meavita, door: Philip van de Poel
“In de media kan je bijna elke dag lezen dat we in het hart zitten van de ontwikkeling van de TV.” Met deze inspirerende woorden introduceert directeur Frank Vijg van Meavita Thuis in september 2006 het gelijknamige project bij de managers van de Haagse zorgaanbieder. “Vorige week nog: Endemol dat heel wat toekomst ziet in beelden die mensen zelf gaan maken met hun mobieltje. Ga maar eens na wat dat voor ons betekent: klanten en medewerkers die onze cameramannen worden. Als Endemol het durft, waarom wij dan niet?”
Het verschil maken
Een zorgaanbieder die op de tv-toer gaat, vreemd? Binnen de top van Meavita wordt daar medio jaren nul anders tegenaan gekeken. De fusieorganisatie ziet zichzelf allang niet meer als een traditionele leverancier van verzorging, verpleging en thuiszorg, maar als een marktgerichte serviceorganisatie. “Wij definiëren marktwerking in termen van kansen zien en kansen pakken”, luidt het credo. Om “het verschil te maken” en “een speler van betekenis” te worden, wil Meavita doordringen tot alle levensdomeinen. Cruciaal hierbij is communicatie, want “communicatie is de spil van belevingsgerichte zorg”, zo weet het Meavita-management. Daar komt bij dat televisie volgens de beleidsmakers binnen Meavita de beste vriend is van ouderen en chronisch zieken, en dus een ideaal vehikel om hoofd en hart van de klant te veroveren en zodoende het eigen marktaandeel te vergroten.
Tv-persoonlijkheden
Om de overwegend oudere doelgroep aan te spreken, hengelt Meavita naar de gunst van tv-persoonlijkheden met een nostalgisch tintje. “Koos Postema heeft het ook door: ‘100.000 potentiële kijkers?’”, houdt Vijg zijn medemanagers voor. “We kijken of we een serie met hem kunnen maken. Hij wil vooral mooie gesprekken maken met echte mensen, onze klanten en medewerkers en het liefst de relatie tussen die beiden. Daar hebben we natuurlijk honderden prachtverhalen van.” Naast Postema zijn volgens Vijg ook coryfeeën als Wieteke van Dort, Mini&Maxi en Yvonne Keuls gearrangeerd om invulling te geven aan de tv-ambities van Meavita. En dat alles “onder aanvoering van Mieke van der Linden, nog niet lang geleden de drijvende kracht achter de programma’s van Paul de Leeuw en een alom erkende ideeënmachine.” Samen met Van der Linden worden ideeën ontwikkeld, formats en opnames gemaakt. “Dit kan heel groot worden”, zegt ze er elke keer bij”, aldus Vijg. Het Meavita-management denkt in eerste instantie aan een bereik van zeker 100 duizend cliënten c.q. kijkers, maar eigenlijk zijn “alle chronisch zieken en oudere mensen in Nederland potentiële klanten, tevens alle mantelzorgers.”
Lees het volledige verhaal over de TV-ambities in Lucide: www.lucide.info/contact