Van alle goede doelen heeft KWF Kankerbestrijding het sterkste imago onder de Nederlandse bevolking. Het Rode Kruis en de Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) staan op plaats twee en drie. Dat blijkt uit een tweejaarlijks onderzoek van merkenonderzoeksbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 2000 Nederlanders.
Ook het Wereld Natuur Fonds, CliniClowns, de Hartstichting, UNICEF en Artsen zonder Grenzen scoren goed op het gebied van reputatie. Volgens de onderzoekers hebben goede doelen die zich richten op het verbeteren van de situatie in eigen land “duidelijk een streepje voor” bij de gemiddelde Nederlander.
Angst en vertrouwen
De sterke positie van KWF Kankerbestrijding heeft de organisatie te danken aan een combinatie van angst en vertrouwen, verklaart de merkadviseur. “Iedereen kent iemand in zijn omgeving met kanker, waardoor de angst voor de ziekte groot is”, aldus Hendrik Beerda.
Opvallend is dat donateurs internationale hulporganisaties het minst vertrouwen bij de besteding van hun geld. Toch hebben die hun positie, na jaren van daling, wel weten te stabiliseren. “De vluchtelingencrisis heeft de noodzaak van internationale hulp weer tastbaar gemaakt”, stelt de merkenonderzoeker.
Ook de slechte reputatie van natuurorganisaties valt op. “Terwijl natuur en dieren warme gevoelens opwekken bij mensen, hebben de meeste natuurorganisaties een weinig sympathiek en zelfs enigszins arrogant imago. Dit imago keldert al jaren zodat een verdere daling van hun donateursbestanden waarschijnlijk is.” (ANP)