De waardering van klantvriendelijkheid in ziekenhuizen is in twee tijd gedaald van een ruime 7,5 naar een magere 7. Minder dan vier op de tien Nederlanders vindt de gezondheidszorg klantvriendelijk en persoonlijk. Dit blijkt uit de Gezondheidszorgmonitor van Newcom Research & Consultancy.
Gedaalde waardering
Met de komst van marktwerking en de introductie van onderlinge concurrentie in de zorg werd verwacht dat de klantgerichtheid van zorginstellingen zich sterk zou ontwikkelen. Uit de resultaten van de Gezondheidszorgmonitor blijkt dat de waardering op dit punt sinds 2007 juist is gedaald. Naast het feit dat ziekenhuisbezoekers aangeven minder tevreden te zijn over de patiëntvriendelijkheid, geeft bijna de helft aan zich in het ziekenhuis ‘een nummer te voelen’ en 58 procent van mensen die afgelopen jaar als klant met het ziekenhuis te maken hebben gehad denkt dat de bedrijfsvoering ‘een stuk efficiënter zou kunnen’.
Zorg is wel deskundig
Ondanks de slechte uitkomsten op het gebied van imago, scoort de Nederlandse gezondheidszorg nog steeds hoog op het gebied van deskundigheid, betrouwbaarheid en kwaliteit. Respectievelijk 80, 63 en 65 procent van de Nederlanders is over de punten tevreden. Omdat Nederlanders de deskundigheid en kwaliteit van zorg positief beoordelen krijgt de zorgsector een gemiddeld cijfer van een 6,5.
Minder arbeidstevredenheid
Binnen het onderzoek zijn ook zorgprofessional ondervraagd. Ruim 60 procent geeft aan dat hun werkomgeving er sinds de introductie van marktwerking niet efficiënter op is geworden. Meer dan 70 procent vindt dat ook de kwaliteit van zorg hieronder lijdt. Waar in 2005 nog 55 procent aangaf trots te zijn op hun organisatie blijkt dat nu met bijna 10 procent te zijn gedaald.