• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 2

  1. RedRedRooster

    Dat is nou marktwerking. De verzekeraars hebben zowel informatie- als zorgplicht. Dus moeten ze voldoende zorg inkopen en hun verzekerden wijzen op hun recht op zorg en de Treeknormen. Dat betekent dat ze bij zorgbemiddeling een resultaat- en geen inspanningsverplichting hebben, zoals ze hun verzekerden proberen wijs te maken. Als ze daar niet aan voldoen, kunnen de verzekerden naar de rechter stappen en de verzekeraar in gebreke stellen wegens wanprestatie en contractbreuk. Dan kunnen ze niet alleen hun recht op zorg afdwingen, maar ook een schadevergoeding eisen.
    Zoals te verwachten viel, zijn de verzekeraars nooit echt aangesproken op hun zorgplicht. Om hen te convenieren zijn de Treeknormen opgerekt.
    Recent is onderzoek gepubliceerd naar de enorme persoonlijke, maatschappelijke en economische impact van de onnodige wachtlijsten in de GGZ.
    De Algemene Rekenkamer heeft vastgesteld dat VWS al 17 jaar de begroting niet op orde heeft en dat De Jonge in 2 opeenvolgende jaren 6,1 resp 5 miljard heeft uitgegeven, die niet verantwoord waren of niet te verantwoorden waren.
    In een ander artikel wordt de enorme verspilling aan administratieve lasten in de zorg berekend.
    De Nederlandse Bank heeft geconstateerd dat de verzekeraars veel te grote reserves hebben aangelegd.
    In 2017 hebben de verzekeraars de 300 miljoen, die volgens het convenant met toen Schippers in de wachtlijsten geinvesteerd zouden worden, straffeloos in eigen zak gestoken.
    De zgn onafhankelijke top van de NZa heeft geprobeerd om een GGZ-instelling, die op contracten met verzekeraars zwaar verlies leed en de verzekeraars weigerden opnieuw te onderhandelen, te dwingen om die verzekerden toch te behandelen. Dat was pure intimidatie en blufpoker, waarvoor de zorginstelling niet geweken is, want de NZa had juridisch geen poot om op te staan. Toen heeft de NZa haar vriendjes moeten mededelen dat ze toch opnieuw moesten onderhandelen.
    Verzekeraars geven zorgprofessionals geen contract(verlenging), als ze het wagen om kritiek op ze te hebben. Dat zijn onrechtmatige, onwettelijke malafide, zo niet maffiose praktijken. En wie leunt achterover met de handen diep in de zakken? Drie keer raden.
    Inmiddels is ook publiekelijk bekend dat de verzekeraars door hun wanbeleid bij de inkoop van medicijnen de belangrijkste reden zijn van tekorten, want in Belgie en Duitsland zijn die middelen vaak wel gewoon verkrijgbaar. Het noodgedwongen switchen van medicatie kost onnodig veel tijd en geld. De verzekeraars hebben zelfs geprobeerd om de farmaceuten te dwingen medicijnen onder de kostprijs te leveren.
    Kuijpers vindt dat er in de zorg geen plaats is voor marktwerking. Afgezien van het het feit dat er geen sprake was van marktwerking, maar van een centraal geleide economie, is de logische consquentie Z-Exit: (zorg)verzekeraars exit.
    Er liggen dus tientallen miljarden per jaar voor het oprapen. De burgers wijs maken dat wachtlijsten onvermijdelijk zijn en ons professionals dat we moeten bezuinigen!
    Iedere overeenkomst met de woekerpolissen-affaire berust op louter toeval.