Philips heeft een overeenkomst gesloten met de regio Sijunjung in Indonesië voor volledige commerciële implementatie van de Mobile Obstetrics Monitoring (MOM)-dienst in deze regio. Deze zorgdienst is bedoeld om te bepalen bij welke aanstaande moeders sprake is van een hoog risico op complicaties tijdens de zwangerschap, om zo de moedersterfte terug te dringen.
De digitale dienst stelt verloskundigen op afgelegen locaties in staat om metingen van vitale functies, observatiegegevens en mobiele echoscopische beelden te delen met verloskundigen en gynaecologen in de grotere ziekenhuizen van het land, om zo gezamenlijk de besluitvorming tijdens de zwangerschap te optimaliseren. De dienst omvat twee smartphone-apps. De eerste app biedt verloskundigen de mogelijkheid om patiëntprofielen op te stellen en belangrijke meetwaarden te verzamelen, zoals gewicht, bloeddruk en lichaamstemperatuur. Deze gegevens kunnen dan met de MOM-webportal worden gesynchroniseerd.
Met de tweede app kunnen artsen deze gegevens volgen en het verloop van de zwangerschap beoordelen. Specialisten in regionale centra voor eerstelijnszorg kunnen vervolgens via de MOM-webportal toegang krijgen tot deze gegevens. Via een dashboard-interface kan de toestand van de vrouwen worden bewaakt en kunnen risicozwangerschappen worden gesignaleerd. Training en educatie maken eveneens deel uit van deze service.
Pilotproject
Uit een pilotproject dat voor de bekendmaking werd uitgevoerd, in samenwerking met het Bunda Medical Center in Padang, blijkt volgens Philips dat de MOM-dienst het aantal opgespoorde risicozwangerschappen met een factor drie vergrootte. Daarnaast vereenvoudigde deze oplossing de beschikbaarheid van de medische bewaking en behandeling die zwangeren nodig hadden om hun kind veilig ter wereld te brengen. Bij de pilot waren meer dan 650 zwangere vrouwen betrokken. Volgens Philips is dankzij bewaking vanaf een vroeg stadium en risico-categorisering niet één vrouw overleden als gevolg van vermijdbare oorzaken in relatie tot zwangerschap en bevalling.
Volgens Philips is dit is de eerste implementatie van deze dienst ter wereld waarmee schaalbare digitale zorgservice op smartphone-basis wordt aangeboden. Philips werkt samen met PT. TELKOM, de grootste telecomprovider van Indonesië, die over een infrastructuur met landelijke dekking beschikt. Dit zorgt voor een “robuuste en effectieve digitale oplossing”. Door een groter mobiel bereik komt de service tegemoet aan de behoeften in de stad én op het platteland.