Patiënten en dokters benutten de mogelijkheden die e-health-toepassingen bieden nog nauwelijks. Ook zijn patiënten vaak slecht op de hoogte van de mogelijkheden die zorgverleners bieden voor online contact. Dit blijkt uit de e-health-monitor die is opgesteld door Nictiz en het NIVEL in opdracht van VWS.
“e-Health biedt niet alleen kansen om problemen in de zorg het hoofd te bieden, maar het stelt ons ook in staat om Nederland innovatief te onderscheiden”, zegt dr. Lies van Gennip, directeur van Nictiz.
Doelmatigheidswinsten
“Veel betrokkenen zijn terughoudend als het gaat om doelmatigheidswinsten, zeker op de korte termijn”, Roland Friele, adjunct-directeur van het NIVEL. “Sommigen verwachten zelfs dat kosten van het gebruik van e-health-toepassingen in eerste instantie zullen toenemen. Gelukkig zijn er ook toepassingen die heel succesvol blijken. Denk bijvoorbeeld aan teledermatologie, waarbij de huisarts een foto van de huid maakt, die door de dermatoloog wordt beoordeeld.”
Oproep aan VWS
Artsenfederatie KNMG, patiëntenfederatie NPCF en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) herkennen deze uitkomsten. Zij werken in de gezamenlijke Nationale Implementatieagenda (NIA) eHealth samen om belemmeringen weg te nemen. Zij willen samen vaart maken met het gebruik van e-health. “Dit draagt bij aan betaalbare, toegankelijke en kwalitatief goede zorg en leidt tot meer eigen regie voor patiënten”, stelt ZN op de website in een reactie op de publicatie van de e-Health-monitor. De koepels van artsen, patiënten en zorgverzekeraars vragen morgen aan het ministerie van VWS om hen hierin actief te ondersteunen. Dat meldt ZN op de website.