De online vraagbaak eHuisartsenKompas is dinsdag ‘live’ gegaan. Het biedt huisartsen een platform om vragen te stellen, waar zowel collega’s en patiënten als eHealthdeskundigen op kunnen reageren. Het is een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse Vereniging voor eHealth (NVEH) en een enthousiaste huisarts. Zij willen hiermee het gebruik van eHealth door huisartsen een impuls geven.
Digitale communicatie met patiënt
Op het gebied van digitale communicatie met de patiënt is nog veel te winnen, ondanks dat de Nederlandse huisartsen internationaal juist voorop lopen als het gaat om automatisering, stellen de initiatiefnemers. “Het is dan ook goed dat beroepsorganisaties als de KNMG, de LHV en het NHG inmiddels een stimulerende rol spelen bij de
implementatie van eHealth. eHuisartsenKompas wil hieraan graag een bijdrage leveren.”
Expert-panel
eHuisartsenKompas vormt colgens de initiafnemers een open vraagbaak waar huisartsen, patiënten en eHealth-deskundigen bijeen komen en elkaar inspireren. Het kompas moet
huisartsen helpen om zelf te bepalen welke vorm van eHealth zij willen toepassen in hun praktijk. Aan de website is een expert-panel verbonden, waarvan de leden een bijdrage leveren aan de discussie. Periodiek verschijnen er blogs over de kansen en mogelijkheden van eHealth in de huisartspraktijk. eHuisartsenKompas is volledig onafhankelijk en kent momenteel geen financiële ondersteuning.
Vragen en ervaringen
Huisartsen worden op de website uitgenodigd om vragen te stellen, zoals ‘hoe werkt een eConsult?’, ‘hoe kan ik mijn patiënten online inzage geven in hun elektronisch dossier?’, ‘welke App’s zijn handig voor gebruik tijdens het spreekuur?’ Iedereen kan vervolgens reageren op ingediende vragen. Dit kan onder meer door het delen van ervaringen, door vragen te beantwoorden, maar ook door literatuur aan te leveren.