De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vindt de ontwikkelingen op het gebied van e-health in Nederland veel te traag gaan. De mogelijkheden om via slimme ICT en internet zorg te verlenen en te organiseren worden veel te weinig benut. De NPCF roept daarom alle betrokken partijen in de zorg op om haast te maken.
Praten
“Waar sinds 2000 vooral gepraat is over E-health, wordt 2011 wat ons betreft het jaar van de uitvoering”, aldus algemeen directeur Wilna Wind van de NPCF deze week tijdens een e-health-congres van de NPCF. Tijdens dit congres gaf een meerderheid van de bezoekers aan dat er een centrale website of internetportaal moet komen, waar patiënten met ongeacht welke aandoening terecht kunnen. Dit portaal moet elke patiënt toegang geven tot onder andere gerichte informatie, hulp en advies en inzage in het eigen dossier. “Als we daar nou allemaal de noodzaak van inzien, laten we er dan nu ook meteen werk van maken”, aldus Wind. “We praten al veel te lang over vernieuwingen op het gebied van e-health en er gebeurt te weinig. Dat kunnen we ons niet meer permitteren”
Trage ontwikkeling
Een veelzeggend voorbeeld is volgens de NPCG de trage ontwikkeling van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Over dit onderwerp wordt al acht jaar gesproken, maar patiënten hebben tot op de dag van vandaag nog steeds niet de mogelijkheid om via internet hun medische gegevens te raadplegen of zelf bij te houden. De NPCF roept minister Schippers van VWS dan ook op om dit snel te regelen. Wilna Wind: “Onze bankzaken kunnen we al jaren veilig via internet regelen. Waarom is het voor de meeste patiënten nog steeds niet mogelijk om via internet hun eigen behandeling te sturen? Alle betrokken partijen moeten nu al het mogelijke doen om hier de komende tijd belangrijke stappen in te zetten.” Ook uit andere voorbeelden blijkt de behoefte van patiënten aan nieuwe vormen van zorgverlening. Wilna Wind: “Ook iets relatief eenvoudigs als huisartsenconsult via e-mail komt te langzaam op gang. Er zijn veel patiënten die openstaan voor zo’n nieuwe vorm van dienstverlening. Wij denken dat daar belangrijke winst valt te halen. Winst op het vlak van kwaliteit, maar zeker ook als het gaat om het besparen van kosten.”