De overdracht van verpleegkundige informatie tussen instellingen is nog vaak onduidelijk, onvolledig en onnodig tijdrovend. Ook is het proces van overdracht omslachtig en nog nauwelijks gedigitaliseerd, met grote risico’s voor de patiënt als gevolg. Dit blijkt uit een onderzoek van Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN) en NictiZ.
In het kader van het onderzoek bevroegen V&VN en NictiZ ruim 800 zorgprofessionals. Zeventig procent van hen zegt problemen te ervaren bij de overdracht van verpleegkundige zorg tussen instellingen.Het meest genoemde knelpunt is onvolledige informatie. Van de respondenten die knelpunten ervaren noemt 61,5 procent dit als voornaamste hinderpaal voor een geoliede overdracht. Ruim 14 procent maakt melding van onduidelijke informatie, ruim 10 procent vindt de informatie niet eenduidig. Acht procent klaagt over het feit dat er extra informatie moet worden aangevraagd. Bijna 6 procent ontvangt de informatie niet op tijd.
Opvallend is ook dat ruim 33 procent van de respondenten aangeeft niet altijd een verpleegkundige overdracht te ontvangen. Ook ontvangt bijna 26 procent van de respondenten de verpleegkundige overdracht niet op tijd. Voor iets meer dan 41 procent geldt dat ze de verpleegkundige overdracht niet binnen acht uur na aankomst van de patiënt ontvangen.
Elektronisch dossier
Ook aan het proces van informatieoverdracht blijkt veel te schorten. Bijna 35 procent van de respondenten gaf aan de verpleegkundige overdracht uit te werken op papier en deze vervolgens met de patiënt mee te geven. Drie op de tien respondenten (28 procent) zeggen weliswaar de verpleegkundige overdracht in het elektronisch dossier te maken, maar printen deze vervolgens uit om mee te geven met de patiënt of te versturen via de fax.
Slechts 1 procent van de respondenten genereert de verpleegkundige overdracht uit het elektronisch dossier en stuurt het rechtstreeks naar het elektronisch dossier van de volgende zorginstelling. Nog eens 17 procent van de respondenten maakt gebruik van een regionaal digitaal transfersysteem.
Niet betrokken
Opvallend is tevens de ondergeschoven rol van de patiënt. In ruim 64 procent van de gevallen wordt de patiënt niet betrokken bij het opstellen van de verpleegkundige overdracht. Bovendien heeft bijna de helft van de patiënten of diens vertegenwoordigers geen inzage in de verpleegkundige overdracht voordat deze wordt verstuurd .
Ook de verwerking van de overdrachtsgegevens blijkt nog vaak bewerkelijk. De meeste respondenten (35,6 procent) ontvangen de verpleegkundige overdracht op papier om deze vervolgens over te typen in het elektronisch dossier. Bijna een kwart ontvangt de verpleegkundige overdracht op papier en schrijft de informatie vervolgens over in het dossier. “Dit kost veel tijd en werkt fouten in de hand, wat grote risico’s voor de patiënt met zich meebrengt”, aldus de onderzoekers.
Standaard
Op basis van de enquête constateren V&VN en NictiZ dat 60 procent van de respondenten de verpleegkundige overdracht nog op papier ontvangt en ruim 20 procent digitaal. Gangbare digitale protocollen blijken nauwelijks bekend. Zo heeft ruim 85 procent van de respondenten nog nooit van de standaard eOverdracht in de care gehoord. Slechts 12 procent van de respondenten geeft aan dat er in hun instelling met de informatiestandaard eOverdracht in de care wordt gewerkt.