Bijna zeventig procent van de ‘handen aan het bed’ vindt dat het werk er de laatste jaren niet leuker op is geworden. In 2005 gaf nog 55% van de artsen en verpleegkundigen aan trots te zijn op hun organisatie; nu is dit percentage bijna tien procent gedaald.
Kwaliteit
Dit blijkt uit de Gezondheidszorgmonitor 2009 uitgevoerd door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy.
Bijna tweederde (63%) van de groep ondervraagden geeft aan dat hun werkomgeving er sinds de introductie van marktwerking niet efficiënter op is geworden. Ook de kwaliteit van zorg lijdt hieronder, geeft 72% van de ondervraagden aan. Aan de peiling deden 1064 verpleegkundigen (zowel ziekenhuis als thuiszorg) en artsen mee.
Patiëntvriendelijkheid
Het imago van de zorgsector scoort onder de patiënten ruim voldoende (een 6,5). Patiënten zijn vooral positief over deskundigheid en kwaliteit van zorg. Van een patiëntvriendelijk imago is echter geen sprake. Met name klantgerichtheid en persoonlijke aandacht scoren slecht. In 2007 gaven ziekenhuisbezoekers nog een 7,5 voor de patiëntvriendelijkheid; nu krijgt dit onderdeel een magere zeven.
Ergernissen
Eén op de drie Nederlanders heeft een onprettige ervaring gehad in de zorg. Zoals in voorgaande jaren is dit vooral te danken aan ‘gebrek aan respect’. een ‘tekort aan aandacht en tijd’ en lange wachttijden, meldt Nursing.