De pogingen van alle partijen in de zorg om kwaliteitsnormen vast te leggen, zijn op niets uitgelopen. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) is teleurgesteld dat drie jaar overleg nauwelijks wat heeft opgeleverd, schrijft het Nederlands Dagblad. De Orde van Medisch Specialisten vindt het initiatief, bekostigd door het ministerie van Volksgezondheid, volledig mislukt.
Impasse
In 2011 had een lijst met daarop de kwaliteit van tachtig behandelingen in ziekenhuizen gereed moeten zijn. Tot heden is slechts overeenstemming bereikt over de kwaliteit van de zorg voor 23 aandoeningen. De woordvoerder van het project spreekt van een impasse. “Het proces kost tijd, want het moet een verantwoorde lijst zijn. Anders wordt het een soort oliebollentest.”
Meningsverschillen
Er bestaan grote verschillen van mening tussen de diverse partijen over welke zaken moeten meetellen bij het bepalen van de kwaliteit. Sommige ziekenhuizen vinden bijvoorbeeld dat veel parkeerruimte daarvoor essentieel is, terwijl verzekeraars dat volstrekt onbelangrijk vinden, aldus het ND. Verzekeraars zijn er veel meer in geïnteresseerd hoe lang iemand moet worden opgenomen voor een bepaalde aandoening of ingreep.
Eigen kwaliteitssystemen en -onderzoek
De specialisten werken ondertussen aan hun eigen kwaliteitssystemen. Daarnaast stuurt ZN op verzoek van de achterban eigen vragenlijsten naar de ziekenhuizen om beter inzicht te krijgen in de kwaliteitsverschillen bij achttien veel voorkomende aandoeningen en ingrepen zoals liesbreuk, hartfalen, galblaas en heupoperaties.