• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 5

  1. leovansister

    Ik mag hopen dat de bureaucratie welke de zorg al heel veel jaren teistert al op korte termijn sterk verminderd en aangepakt wordt. Dat geeft de verzorgenden veel meer tijd voor de mensen zelf die verzorgd moeten worden en maakt het werk veel leuker en aantrekkelijker voor nieuwelingen. En scheelt bovendien veel kosten. Veel succes Kuipers & Helder! Leo van Sister (Gouda)

  2. sannelot

    Dat is een wel erg makkelijk (afschuif-)antwoord van meneer Rutte. De bureaucratie is breed ontstaan in Nederland door beleid te maken op incidenten, alles te regelen via wetgeving en bestuurders die geen risico durven nemen om een keuze te maken voor welke bureaucratie wel/niet gevolgd gaat worden. Iedereen wijst naar elkaar. Een onderzoek van Berenschot enkele jaren geleden liet al zien dat de politiek hier niet alle verantwoordelijkheid in heeft, maar dat het een samenspel is. Het zal veel meer vergen dan innovatie (het toverwoord voor alles en nu ook het verminderen van bureaucratie). Inzet vrijwilligers blijkt al enige jaren een beperkte oplossing, omdat de mantelzorgers ‘op’ zijn. Dan blijft anders organiseren over. Zolang we in groepen blijven denken en vinden dat iedere groep recht heeft op eigen zorg, dan zal het personeelstekort toenemen. Wat mij betreft begint het met anders denken en ik geloof niet dat Rutte daar nu het goede voorbeeld in is.

  3. Helene

    Laten we (in dit geval wij als softwareleverancier ook) hand in eigen boezem steken. Zolang de ouderenzorg georganiseerd wordt rondom zorgproblemen van mensen (en de daarbij behorende smart geformuleerde doelstellingen en professionele acties) organiseren we ons eigen personeelstekort. Het systeem is gebaseerd op “ik weet wat goed voor u is”. Veel van de classificatiesystemen die gebruikt worden hebben dit gedrag versterkt.
    De mens kennen met zijn behoeften, gewoontes en wensen en daarbij (samen met vrijwilligers en mantelzorgers) aansluiten is veel effectiever en maakt het werk vele malen leuker. “vertel ons wat goed voor u is” zou de basis moeten zijn van hoe we de zorg inrichten.
    Kijk dus nog eens kritisch naar het zorgdossier: daar kunnen veel organisaties zelf stappen ondernemen om klaar te zijn voor de toekomst.

  4. M Mol

    Het wordt nu werkelijk eens tijd om de bureaucratie eens aan te pakken en dat niet alles genoteerd dient te worden, zonde van de tijd er kan dan meer aandacht aan de mensen worden besteed die de zorg ook echt nodig hebben. De zorgkantoren etc. moeten dan ook eens nadenken over deze onnodige uitgebreide bureaucratie.

  5. Peter Koopman

    Op een cri de coeur van zijn fractievoorzitter Hermans reageerde de, voor het leven gekozen, MP met een “dienstbevel” naar de echte deskundigen op VWS, want die hebben het gezag, dat hij mist. Het thema “zorg” kwam wel wat dun uit de grabbelton met uitdagend en opbouwend beleid en misschien voelde deze fractievoorzitter zich daarover onbehagelijk. De verpleegkundigen en verzorgenden (IG) kijken met zeer grote belangstelling uit naar de grote opgaven van onze Zorgministers. Afknijpen en minimaliseren van ons zorgaanbod zal slechts met passende argumenten en gebleken erkenning van de eigen professionele blik van verpleegkundigen en verzorgenden tot succesvolle implementatie leiden. Alleen macro-economische en bedrijfskundige inzichten zullen daarbij niet primair staan, maar de patiëntrelatie en passend en uitvoerbaar professioneel zorgaanbod staat bij deze beoordeling centraal, toch?