Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 6

  1. Mauk van Heemstra InVerbindingZijn

    Erik, wat hadden wij jou daar nog jaren goed kunnen ‘gebruiken’! Jouw heldere authentieke visie op wat de essentie is en wat bureaucratisch in de weg zit aan de kaak stellen. Dat is precies waar wij voorlopig hard mee aan de slag moeten, want weer terug van doorgeslagen Kafkaiaans en elkaar beschuldigen om eigen straatjes schoon te vegen ipv samen deze immens complexe maatschappij de goede kant op bewegen!

  2. Floor Pronk

    Scherpe analyse en volledig mee eens. ARK controleert op de regeltjes en hierbij is dus geen plaats voor enige vorm van politieke of bestuurlijke sensitiviteit of plaatsing in context. Geen aanbevelingen op bovenliggend of stelselniveau, maar afrekenen op incidenten of ontbreken van belegstukken die niet conform afspraken worden bewaard of kunnen worden ingezien. Triest dat er een discussie ontstaat over financieel wanbeheer vanwege deze bevindingen, waarbij de Tweede Kamer akkoord is gegaan met verscherpt toezicht. Dezelfde Tweede Kamer die VWS (terecht) onder grote druk heeft gezet voornoemde inkopen te doen en te regelen dat er een zorgbonus komt. Distributie van deze zorgbonus is een bedrijfsvoeringsaspect van zorginstellingen, waar VWS (gelukkig) niets over te zeggen heeft. Uitermate teleurstellend ook deze context nergens wordt geschetst en maakt het onderdeel is van de inquisitiedemocratie: bemoei je er niet mee als het goed gaat, maar als het mis is, nagel ik je aan de schandpaal!

  3. Ger Haan

    En dan droom ik dat:
    – een Rekenkamer reflecteert op deze waardevolle reflectie en zich open stelt voor een dialoog
    – er personen in de Tweede Kamer zich realiseren dat hier een fundamenteel punt aan de orde is dat alles te maken heeft met een bestuurscultuur, van wantrouwen of vertrouwen
    – dat iedereen mét lef bij de overheid opstaat en in eigen omgeving het echte gesprek aangaat: wat telt hier het zwaarst?
    – dat bestuurders en toezichthouders een gedegen dialoog met elkaar aangaan wanneer genoeg genoeg is.
    – dat we ons schamen als we regeltjes belangrijker maken dan medemenselijkheid; dat mag nooit meer …
    Fijn dat er mensen zijn die deze verantwoordelijkheden blijven dragen.
    Toon Hermans zei al “er moeten mensen zijn die ….. met grote witte letters liefde op het asfalt kalken”.

  4. Frank Conijn

    Dat men te veel covidspullen heeft ingekocht, daar zul je mij nooit over horen, want niemand wist of de vaccins zouden gaan werken zonder ernstige bijwerkingen.
    .
    Maar ik vind het echt slecht van VWS, de eindverantwoordelijke partij, dat het hele mondkapjesverhaal zwaar verwaarloosd is. De WHO en de Amerikaanse en Europese Centers for Disease Control namen ze vorig jaar juni al op in hun adviezen: afstand houden en als dat niet niet gaat of onwenselijk is, draag een deugdelijk mondkapje. Dus ook op het werk en in de auto, als je daarin met mensen zit uit een ander huishouden.
    .
    Dat werd in Nederland op zijn best veel te weinig gedaan, zo bleek uit een enquête van de FNV, terwijl de werkplek in de Top 3 van besmettingsomgevingen stond!
    .
    Sterker nog, ook toen de mondkapjesvoorraden méér dan voldoende waren, kregen het zorgpersoneel en de (andere) contactberoepen nog steeds geen FFP2-maskers. Moesten ze het doen met slecht afsluitende chirurgische!
    .
    En het was ook geen kwestie van ‘We wisten het niet’, want diverse media, waaronder Nieuwsuur, hebben daar meermalen uitgebreid aandacht aan besteed. En het zorgpersoneel vroeg er telkenmale uitdrukkelijk om!
    .
    Dus daar waar qua inkoop het voorzorgsprincipe werd gehanteerd, werd dat principe als het ging om de toepassing van mondkapjes bijna overboord gezet. Terwijl het een voornamelijk respiratoir overgedragen virus is! Het zou Gerritsen sieren als hij dat eens zou toegeven.

  5. thissen

    Wat een huilerig verhaal van de heer Gerritsen. Ik zie te vaak verhalen van vertrekkende personen die dan hun eigen gelijk verkondigen of ontkennen dat zij mede verantwoordelijk zijn voor zaken. Een SG zit denk ik in de positie om voor zijn vertrek met de rekenkamer te overleggen en ervoor te zorgen dat zaken in orde komen. Achteraf de rekenkamer verwijten maken vind ik niet erg sterk. Wat schieten wij daarmee op? Dat geldt ook voor zijn ministerie en de personen die daar werken. Het geheel komt treurig over.

    • Mauk van Heemstra InVerbindingZijn

      Thissen: wel eens verdiept in het verschil tussen de taken, rollen en mogelijkheden van een departement en die van de politiek (of eigenlijk bestuurders en parlement) de Bühne nemen met suggestieve stellingen waar ‘het volk’ dan maar moet denken dat departementen de rommel bij elkaar ruimen?
      Als je dat wel zou doen en de loopbaan en invloed en houding van Erik onderzoekt, kom je tot andere conclusies….