De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) moet sneller, directer en pro actiever optreden. Dit schrijft minister Schippers van Volksgezondheid in een brief aan de Tweede Kamer. Ook belooft Schippers het wettelijk klachtrecht in de zorg te verbeteren.
In de brief erkent Schippers dat het optreden van de inspectie nu vaak traag, met lange behandeltermijnen, indirect en reactief is. Om de slagkracht van de IGZ te vergroten kent het kabinet de inspectie dit jaar 10 miljoen euro extra toe. De inspectie krijgt daarbij van de minister de opdracht om met name het incidententoezicht te stroomlijnen waardoor disfunctionerende beroepsbeoefenaren sneller kunnen worden aangepakt.
Informatie
Schippers kondigt ook aan het klachtrecht te verbeteren. Zo wil ze dat informatie over de aard en toedracht van incidenten voortaan verplicht wordt opgenomen in het medisch dossier. Dit versterkt volgens Schippers de positie van het slachtoffer bij een eventuele juridische procedure. Daarnaast wil Schippers dat er meer ondersteuning komt voor cliënten bij een klachtenprocedure.
Geschilleninstantie
Ook wil Schippers dat er een onafhankelijke geschilleninstantie komt, die bindende uitspraken kan doen over interne klachtenprocedures wanneer klagers niet tevreden over de uitkomst zijn. Door het openbare karakter van deze procedure denkt Schippers zorginstellingen te kunnen bewegen tot een effectievere klachtenafhandeling. Ook de inspectie zou de zaken die voor de geschilleninstantie komen moeten meewegen bij het eigen incidententoezicht. De geschillencommissie moet ook uitspraken doen over het toekennen van schadevergoedingen tot een bedrag van 25 duizend euro.
Botsen
Ondanks deze tegemoetkomingen staat Schippers nog altijd pal achter de algemene uitgangspunten van het toezicht in de zorg. Dit risicogebaseerde systeemtoezicht legt de primaire verantwoordelijkheid voor klachtenafhandeling bij de zorginstellingen. “De IGZ dient primair het algemeen belang”, zo schrijft Schippers. “Waarheidsvinding is daarbij middel, geen doel.” Schippers onderstreept ook dat de IGZ `geen klachtinstantie voor de afhandeling van individuele klachten´is. Individuele klachten zijn en blijven hoogstens signalen dat er ergens iets niet pluis is. “Dit kan botsen met de behoeften van individuele burgers”, erkent Schippers.