Zorgconsumenten kiezen een ziekenhuis vooral op basis van transparantie over beleid en uitvoering, de deskundigheid van medisch specialisten en de lengte van de wachtlijst. Ziekenhuisdirecteuren dragen met open en eerlijke communicatie in belangrijke mate bij aan de reputatie van het ziekenhuis. Dat blijkt uit onderzoek van de vakgroep healthcare en biotechnologie van communicatieadviesbureau Fleishman-Hillard.
Informatievoorziening
Uit het onderzoek naar de factoren die bijdragen aan de reputatie van een ziekenhuis, en daarmee de keuze van de zorgconsument, blijkt dat zorgconsumenten openheid en eerlijkheid hoog waarderen. Het gaat dan om patiënteninformatie, maar ook om informatie over de financiële situatie van het ziekenhuis, de visie van de directie en deskundig personeel. Fleishman-Hillard heeft een top tien van de belangrijkste factoren samengesteld.
Top 10 factoren bij ziekenhuiskeuze
1. Deskundigheid medisch specialisten
2. Transparantie
3. Tijd voor vragen en uitleg patiënt
4. Authenticiteit
5. Deskundig zorgpersoneel
6. Vertrouwen
7. Consistentie
8. Goede werknemers
9. Moderne medische apparatuur
10. Korte wachttijden
Bibi Bemelmans heeft in opdracht van Fleishman-Hillard in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam het onderzoek uitgevoerd. Ruim vijfhonderd consumenten hebben meegewerkt aan het onderzoek.