Ondanks de ontwikkeling van 800 indicatoren en de besteding van minstens 31 miljoen euro is het ministerie van VWS er niet in geslaagd kwaliteitsindicatoren te ontwikkelen, die de patiënt, zorgverzekeraars en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) inzicht geven in de kwaliteit van zorg. Dit stelt de Algemene Rekenkamer in haar rapport ‘Indicatoren voor kwaliteit in de zorg’
Het rapport van de Algemene Rekenkamer bekijkt de vorderingen die er sinds 2009 van overheidswege op het gebied van transparantie in de zorg gemaakt zijn. Uit het rapport blijkt ondermeer dat zorgverzekeraars de transparantie rond de kwaliteit van de zorg nog niet dusdanig vinden dat ze daar blind op kunnen varen.
Bruikbaarheid
Sinds 1996, toen de Kwaliteitswet Zorginstellingen werd aangenomen, hebben bewindspersonen van VWS en de verschillende zorgsectoren getracht om de kwaliteit van de zorg transparant te maken. Hiervoor werden de afgelopen jaren ruim 800 indicatoren ontwikkeld. De afgelopen vijf jaar is door VWS 31 miljoen euro uitgegeven ondersteuning bij de ontwikkeling van indicatoren. De bruikbaarheid van de ontwikkelde sets blijkt echter erg tegen te vallen. Ook zijn de indicatorensets niet stabiel genoeg en laat de kwaliteit van de sets te wensen over. Indicatoren om de uitkomsten van zorgverlening te meten blijken nauwelijks ontwikkeld te zijn.
Koploper
In een reactie op het rapport stelt minister Schippers dat de eigenlijke ontwikkeling van de indicatoren en meetinstrumenten pas vanaf 2006 echt begonnen is, omdat patienten pas sinds die tijd iets te kiezen hebben. Volgens de minister behoort Nederland internationaal tot de koplopers wat de indicatoren voor de kwaliteit van zorg betreft.
Kwaliteitsinstituut
Schippers erkent wel dat er nog het nodige moet gebeuren om de zorg transparanter te maken. Het nieuwe Kwaliteitsinstituut zal daar volgens haar een belangrijke rol in spelen.
De Algemene Rekenkamer raadt haar aan om in het Kwaliteitsinstituut verschillende partijen bij elkaar aan tafel te zetten, en per sector te bekijken of nieuwe (web)mogelijkheden voor meer transparantie kunnen zorgen. Ook een goede balans tussen zorginhoudelijke en organisatorische indicatoren en cliëntervaringen is volgens de Rekenkamer belangrijk.
Download hier het volledige rapport ‘Indicatoren voor kwaliteit in de zorg’ van de Algemene Rekenkamer