Als consument merken we het al: er is voor alles een app. Ook in de zorg doen apps hun intrede. De meerwaarde wordt sterk bepaald door de mate waarin deze aansluiten bij het businessmodel van een zorginstelling en de rest van de ict-omgeving.
Als consument merken we het al: er is voor alles een app. Ook in de zorg doen apps hun intrede. De meerwaarde wordt sterk bepaald door de mate waarin deze aansluiten bij het businessmodel van een zorginstelling en de rest van de ict-omgeving. “Pak vernieuwing van de ict-omgeving gestructureerd en gefaseerd aan, zodat je maximaal profiteert van efficiency- en effectiviteitswinst”, adviseert Danny Burlage, CTO van Wortell.
Alles uit de cloud
Intermetzo, een jeugdzorginstelling die ondersteuning biedt aan gezinnen en kinderen die zelfstandig geen oplossing kunnen vinden voor de problemen die zij ervaren, laat goed zien hoe je betere kwaliteit van zorg bereikt door ICT te laten aansluiten bij de behoeften van medewerkers. Door alle ICT onder te brengen in een private cloud hebben medewerkers nu altijd en overal toegang tot alle benodigde applicaties en data via het device van hun keuze. En dat op een veilige én vertrouwde manier. Burlage: “Doordat medewerkers vanaf iedere plek – op kantoor, bij een gezin waar ze op huisbezoek zijn, vanuit huis, onderweg – toegang hebben tot data en applicaties, besparen ze veel tijd. Bovendien hebben ze altijd alle benodigde informatie bij de hand, waardoor ze meer inzicht hebben en betere beslissingen kunnen nemen. Ook kan de informatie over een gezin makkelijker met andere collega’s worden gedeeld, zodat alle betrokken medewerkers op de hoogte zijn van de situatie. Medewerkers kunnen bovendien werken met een device naar keuze: smartphone, tablet, laptop, pc.”
Verappifying
ICT kan worden ingezet om medewerkers te ondersteunen, maar ook om cliënten zelfredzamer te maken. Een mooi voorbeeld van een organisatie die hierin vooroploopt, is Pameijer, een organisatie die hulp en ondersteuning biedt aan mensen met een verstandelijke beperking of met chronische psychiatrische aandoeningen. Pameijer wil hen zo zelfstandig mogelijk laten functioneren, zodat ze zo min mogelijk afhankelijk zijn van professionals. Om de zelfredzaamheid van cliënten te ondersteunen, heeft Pameijer samen met Wortell diverse apps ontwikkeld om cliënten te helpen met zaken die ze in het dagelijks leven tegenkomen. Zoals de vervoersapp, die cliënten begeleidt tijdens hun reis met het openbaar vervoer. “Het mooie is”, zegt Burlage, “dat zelfredzaamheid hier hand in hand gaat met verlaging van kosten. Want cliënten hebben nu genoeg zelfvertrouwen om de trein of bus te pakken, waardoor de taxikosten dalen.”
Het zal nog een tijd duren voordat alle zorgorganisaties zover zijn, maar Burlage ziet dat organisaties die hun ICT buiten de deur plaatsen, grote stappen zetten. “Want dan komt de ict-afdeling eindelijk toe aan het maken van een goed strategisch plan. Een plan waarin wordt gekeken naar hoe ICT een bijdrage kan leveren aan een hogere kwaliteit van zorg, leuker werk, zelfredzamer cliënten, nieuwe businessmodellen. Het mooie van deze ontwikkeling is: vrijwel altijd dalen dan ook de kosten van zorg.”
Lees het volledige artikel op: http://www.wortell.nl/blog/apps-zorg/
Meer weten? Neem hiervoor contact op met Sander van Kooten van Wortell via sander.van.kooten@wortell.nl.