Het imago van ziekenhuizen daalt. Met name op het gebied van gastvrijheid scoren ze steeds slechter. Patiënten voelen zich niet erg welkom in de grote ‘zorglabyrinten’.
Dat blijkt uit het jaarlijks merkenonderzoek onder ziekenhuizen dat Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 6850 respondenten hield. Nederlanders hebben ook weinig fiducie in de informatievoorziening en in het ziekenhuiseten. Daarnaast is men kritisch over de vriendelijkheid van zorgpersoneel.
Deskundigheid
Tegelijkertijd is er wel vertrouwen in de deskundigheid van artsen en verpleegkundigen. Over de kwaliteit van de medische zorg wordt steeds beter gedacht. Net als over de ziekenhuisgebouwen. Nieuwbouw en renovaties zijn daar de oorzaak van.
Zeeland
Inwoners van de provincie Groningen zijn het best te spreken over hun ziekenhuiszorg, die van Zeeland het slechtst. “Van de twee ziekenhuisorganisaties in Zeeland heeft de bekendste, het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis, geen sterke naam onder de Zeeuwen”, stelt onderzoeker Hendrik Beerda.
Kinderziekenhuizen
Voor het eerst heeft Beerda apart onderzoek gedaan naar merkbeleving van kinderziekenhuizen in Nederland. Die hebben een zeer goede reputatie en een sympathiek imago. De beste naam heeft het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. As beste ziekenhuis overall, rolde het AMC in Amsterdam uit de bus, gevolgd door UMC Utrecht en Erasmus MC in Rotterdam – allemaal grote ziekenhuiscomplexen.