De websites van ziekenhuizen bieden te weinig informatie over kwaliteit en veiligheid. Dat concluderen adviesbureaus Intercity Consultancy en Parantion in hun jaarlijkse “Zorgwebmonitor ziekenhuizen”.Uit dit onderzoek blijkt dat driekwart van de ziekenhuizen geen klanttevredenheidsonderzoek online heeft staan, 44 procent van de ziekenhuizen geen kwaliteitsrapport online publiceert, bij 43 procent van de ziekenhuizen het MIP-systeem (Melding Incident Patiënt) niet aanwezig is en 38 procent van de websites de NIAZ-accreditatie niet vermeld. Het digitaal patiëntendossier wordt slechts door 2 procent van de ziekenhuizen op de site gebruikt.Ook de gebruikersvriendelijkheid is niet optimaal. Zo zouden websites meer rekening kunnen houden met kinderen en met mensen die geen Nederlands spreken. Verder is het bij 72 procent van de ziekenhuizen nog niet mogelijk online een afspraak te maken.
St. Franciscus scoort
Als webvriendelijkste ziekenhuis wijzen de onderzoekers dit jaar het St. Franciscus Gasthuis in Rotterdam aan. Het St. Franciscus, in 2007 al nummer vier op de ranglijst, scoorde vooral met de webapplicatie ‘mijn ziekenhuis’. Verschillende patiëntengroepen krijgen hiermee thuis via een inlogcode toegang tot een persoonlijke website, met informatie over ziekte, medicijnengebruik, behandeling en rechtstreeks contact met de behandelend arts.
Havenziekenhuis laatste
De top drie wordt gecomplementeerd door het Albert Schweitzer Ziekenhuis (17e in 2007)in Dordrecht en de Isala Klinieken (de winnaar in 2007) in Zwolle. Onderaan het klassement bungelen het Slotervaart Ziekenhuis, de Oosterscheldeziekenhuizen en – als laatste – het Havenziekenhuis. Ziekenhuis Rivierenland, dat in 2007 de rode lantaarn droeg, steeg in de monitor van 2008 naar plek 45.